160504Analiza Cen LATOcz2 - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

160504Analiza Cen LATOcz2

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


04.05.2016 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2016
Terroryzm w apogeum wpływu na geografię wyjazdów turystów?

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych (cz. II) dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, oraz opis najważniejszych wydarzeń i kwestii ważnych dla branży turystyki wyjazdowej. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.

I. Pytań o sezon LATO 2016 na razie nie ubywa

Nie ma chyba bardziej nurtującej naszą branżę turystyki wyjazdowej kwestii niż rozważania i pytania odnośnie obecnej i dalszej koniunktury w tegorocznym sezonie letnim. Na ten temat sporo już powiedziano, a najbardziej syntetyczne ujęcie obecnej sytuacji sprowadza się do oddziaływania na nią dwóch dominujących czynników, z których każdy wywiera wpływ w przeciwnym kierunku.

Jeden - bardziej typowy - to koniunktura gospodarcza, a zwłaszcza jej najważniejszy dla popytu na usługi turystyczne element, którym jest dynamika rozporządzalnych dochodów gospodarstw domowych. Pod tym względem perspektywy Polski są znacznie bardziej niż dobre i jest coraz więcej szans na to, że w tym względzie nasz kraj może zostać w tym roku światowym liderem wśród państw OECD (grupuje 34 najbardziej rozwinięte kraje świata), o ile uda się wyprzedzić głównego konkurenta do tytułu, którym są Węgry. Również perspektywy dla ogólnej koniunktury gospodarczej w naszym kraju prezentują się korzystnie, o czym świadczyć może wczorajsza rewizja w górę prognozy wzrostu PKB dla Polski dokonana przez Komisję Europejską z 3,5 do 3,7 procent przy jednoczesnym obniżeniu prognozy dla strefy Euro oraz dla Unii Europejskiej ogółem.

Drugi
o charakterze mniej typowym, a raczej incydentalnym - to niespotykany wzrost natężenia zdarzeń o podłożu terrorystycznym, które w bardzo znacznym stopniu zmieniły i nadal zmieniają kierunki wyjazdów turystów, a ich część z w ogóle zniechęciły do zagranicznych wakacji. Ci z nich, którzy ze względów jedynie emocjonalnych nie chcą rezygnować z wycieczek mogą jednakże zostać do tego zmuszeni ze względów ekonomicznych, bowiem wakacyjny ruch turystyczny przesuwa się z tańszych kierunków wschodnich (Turcja, Egipt) na droższe zachodnie (Hiszpania, Włochy, Portugalia lub ewentualnie Grecja).

Wpływ terroryzmu na razie górą

Znaczące spadki liczby rezerwowanych wycieczek, które w mniejszym lub większym stopniu dotknęły większość krajów europejskich, w tym Polskę, zdają się świadczyć  o tym, że wpływ negatywnego czynnika terroryzmu obecnie przeważa znacząco nad pozytywnym wpływem korzystnej dodatniej dynamiki dochodów gospodarstw domowych i to nie tylko w krajach gdzie jest ona względnie wysoka
jak w Niemczech, ale nawet tam gdzie jest ona wyjątkowo wysoka, jak w przypadku Polski. Jednak przewaga czynnika terroryzmu nad obiektywnie wzrastającym potencjałem zakupowym ze strony klientów może być nietrwała, gdyż mogą oni tylko czasowo odwlekać zakupy w czasie, argumentując to - dość zasadnie potrzebą lepszego zorientowania się w sytuacji oraz szansami na spadek cen wycieczek, zwłaszcza na kierunkach budzących obecnie obawy wśród niektórych turystów.

W sytuacji gdy do daty planowanego wyjazdu zostanie już nie więcej niż kilka tygodni i turyści staną w końcu przed koniecznością podjęcia ostatecznej decyzji, czy w ogóle wyjeżdżają, a jeżeli tak, to czy na kierunek bardziej kosztowny, czy na tańszy choć mniej bezpieczny, ich decyzja może być już inna. Jest przy tym wysoce prawdopodobne, że grono odwlekających zakup wycieczek składa się w głównej mierze z osób, które mają ochotę na wyjazd na kierunki tańsze, ale czekają, albo na argument „ZA” w postaci nieco niższych cen i braku dalszej istotnej eskalacji terroryzmu, albo na „NIE” w postaci kolejnego dużego wzrostu liczby zdarzeń o niebezpiecznym charakterze.

W związku z tym, że scenariusz pierwszy wydaje się nieco bardziej prawdopodobny, również prawdopodobny jest wzrost rezerwacji w okresie przedwakacyjnym na kierunkach, które w ostatnich miesiącach bardzo ucierpiały, kosztem kierunków bezpieczniejszych, których potencjał zakupowy powoli się wyczerpuje.

Kierunki bezpieczne kontra budzące obawy turystów

Jak wygląda obecna sytuacja w zakresie dynamiki zmian w liczbie rezerwacji na kierunkach uważanych za bezpieczne oraz budzących obawy przedstawia tabelka (dla Niemiec) i kilka wykresów (dla Polski). Ogólnie rzecz biorąc wynika z nich powolne słabnięcie dynamiki wzrostu liczby rezerwacji na tych pierwszych oraz powolne odradzanie się sprzedaży na tych drugich. Jeśli chodzi o Niemcy to trzeba zaznaczyć, że dane obejmują okres do końca marca, a zatem lepsze zachowanie się sprzedaży kierunków mniej bezpiecznych jest mniej widoczne i sprowadza się jedynie do Egiptu podczas gdy sprzedaż Turcji wykazuje jeszcze tendencję zniżkową.




Wykresy dynamiki liczby rezerwacji  najważniejszych kierunków na rynku polskim obejmują również kwiecień, co ma również tę zaletę, że ukazują one wyraźniej tendencje do wytracania dynamiki sprzedaży (rok do roku) dla kierunków uważanych za bezpieczne i konsekwentny, choć powolny, trend jej wzrostu dla kierunków budzących obawy turystów.






W tym miejscu warto też zauważyć, że z danych Enovatis i pozostałych danych wynika sprzedaż Turcji w porównaniu do poprzedniego sezonu na poziomie około 39 procent, czyli na poziomie prawie o połowę większym niż wynika to z raportów PZOT-u, czyli 27 procent. Jest to wynik tego, że system MerlinX  „nie widzi” licznych rezerwacji do Turcji dokonywanych np. przez niektóre biura, w tym sprzedający dużo tego kierunku Wezyr Holidays.

Dynamika sprzedaży poszczególnych kierunków w kolejnych okresach przekłada się na ich udziały w rynku jako całości, które według danych Enovatis przedstawiały się jak na poniższym wykresie.




Reasumpcją tych rozważań jest wniosek, że przy zastrzeżeniu braku wystąpienia istotnej eskalacji zdarzeń o niebezpiecznym charakterze, powinniśmy w najbliższym czasie obserwować odczuwalną poprawę sprzedaży kierunków tureckich i egipskich, a wytracanie dynamiki wzrostu kierunków uważanych obecnie za bezpieczne.

II. Inne istotne zdarzenia z okresu ostatniego tygodnia

Ze zdarzeń i informacji z tego okresu do ważniejszych należały:

1. Publikacja przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) danych o m.in. ruchu czarterowym za IV kwartał 2015 roku, co pozwala podsumować pod tym względem zarówno sezon turystyczny 2014/15 jak i kalendarzowy rok 2015 w lotniczej turystyce czarterowej. W tym pierwszym liczba pasażerów wzrosła o około blisko 1 procent, co jest całkowicie zgodne z wcześniejszymi szacunkami. Znacznie bardziej wzrosła liczba turystów korzystających z Tanich Linii (LCC), a co za tym idzie liczba klientów lotniczej  turystyki wyjazdowej ogółem. Stosowny materiał odnoszący się bardziej szczegółowo do tej tematyki zostanie przedstawiony w nieodległym czasie.

2. Publikacja przez notowane na polskiej giełdzie biuro podróży Rainbow ostatecznych raportów rocznych (jednostkowego i skonsolidowanego). W porównaniu z poprzednią wersją wystąpiły w niej bardzo niewielkie różnice, ale pojawiło się sporo ciekawych dodatkowych kwestii, które zostaną wkrótce przedstawione w stosownym odrębnym materiale.

Dodatkowo na uwagę zasługują jeszcze następujące informacje:

3. Podanie przez TUI Poland do wiadomości, że z dniem 31 maja
dotychczasowego prezesa zarządu Marka  Andryszaka, który obejmie inne stanowisko w Grupie TUI (stosowna informacja zostanie podana w terminie późniejszym) zastąpi na stanowisku dotychczasowy dyrektor finansowy i komercyjny Marcin Dymnicki. Prezes Andryszak wystosował do „klientów, partnerów, konkurentów i przyjaciół” ciekawy list, w którym szczególnie interesujące dla przyszłości polskiej turystyki wyjazdowej wydają się nawiązania do kontynuacji silnej ekspansji biznesowej TUI Poland z zamiarem objęcia pozycji co najmniej wicelidera polskiego rynku turystyki wyjazdowej.

4. Sprzedaż przez TUI Group za kwotę blisko 1,2 mld euro  internetowego banku miejsc noclegowych Hotelbeds. Sprzedaż ta była planowana przez koncern już od pewnego czasu i niewątpliwie powiększy jego możliwości inwestycyjne (i ewentualnie akwizycyjne). Do sprawy tej dokładniej powrócimy przy okazji omówienia półrocznych wyników grupy TUI, które powinny zostać podane do publicznej wiadomości w dniu 11 maja.

III. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1. Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie  01-07 sierpnia 2016 r zebranych w dniu 29 kwietnia. W okresie listopad-grudzień 2015 zmiany cen były bardzo niewielkie i wynosiły po kilka złotych. W styczniu były już nieco większe, a jeszcze większe nastąpiły tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego, gdy średnia cena wzrosła o 68 złotych. W kolejnych tygodniach mieliśmy różnokierunkowe wahania cen, najpierw spadki o 35 i 11 złotych, później wzrosty o 14 i 24 złote, a następnie znów spadki o 6, 1 i 48 złotych, wzrosty o 44 i 17 złotych oraz spadki o 2 i 5 złotych.




W minionym tygodniu nastąpił odczuwalny wzrost średnich cen, który wyniósł 32 złote. Może to być wstęp do jeszcze bardziej istotnych przedsezonowych zwyżek materializujących się zwykle po majówkach każdego roku. Na razie największe zwyżki cen wystąpiły w Maroku o średnio 233 złote oraz na Lanzarote i w Portugalii o 96 i 87 złotych. Zniżki cen na poszczególnych kierunkach nie były duże i dotyczyły Korfu o 39 złotych oraz Synaju i Gran Canarii - o 37 i 30 złotych.

2. Badanie średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że na razie oddaliła się ona od poziomu zeszłorocznego i była tym razem niższa od niego o 24 złote. Poprzednio średnie ceny były niższe o 20, 28, 39, 61, 68, 43, 21, 3, zero, 15, 7, 12, 72, 65, 62, 44 oraz 72 złote.



Spośród dużych kierunków na pozycję lidera wzrostów cen wycieczek utrzymuje Grecja, która jest teraz droższa o średnio 79 złotych (poprzednio o 77, 80, 45, 57,62, 81, 82, 67 i 72 złotych), przy czym z jej wysp największe średnie wzrosty cen wykazują Korfu i Rodos o 106 i 105 złotych (poprzednio były to Rodos i Kreta), a z kolei największe spadki Kos i Zakintos o 96 i 10 złotych. Pozycję wicelidera wzrostów zajmuje Bułgaria droższa teraz wobec średniej sprzed roku o 38 złotych (poprzednio była droższa o 66, 89, 69, 25, 25, 23, 72, 59, 63, 52, 76, 46 złotych, a wcześniej niższe o kilkadziesiąt złotych).

Kierunkiem, na którym średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po dewaluacji egipskiego funta w połowie marca ceny spadły poniżej ubiegłorocznych. W ostatnim tygodniu ceny były niższe - o średnio aż 100 złotych (poprzednio były wyższe o 6 oraz niższe o 43, 54, 84, 77 i 2 złote, a jeszcze wcześniej były wyższe o 21, 59 i 60 złotych). Szczególna przecenę odnotował Synaj
o średnio 207 złotych, mniejszą Marsa Alam o 39 złotych, a jeszcze mniejszą Hurghada o 26 złotych.

Z dużych kierunków, na których ceny są teraz niższe niż przed rokiem, prym niezmiennie od ponad czterech miesięcy wiedzie nadal Turcja - tańsza o średnio 263 złote (poprzednio była tańsza o 223, 183, 198, 246, 229, 160, 122, 146 i 149 złotych), która w połowie grudnia przejęła przodownictwo w tym względzie od Kanarów. Ten ostatni kierunek od pewnego czasu stopniowo drożeje i po raz pierwszy w tym sezonie jego średnia cena przewyższyła poziom ubiegłoroczny na razie zaledwie o 3 złote (wcześniej Kanary były tańsze o 17, 23, 23, 62, 70, 70, 57, 46 i 37 złotych). Natomiast dalszy przebieg popytu na wycieczki do Turcji jest nadal największą zagadką sezonu lato 2016 i dotyczy to nie tylko rynku polskiego, ale również rynków europejskich, w tym niemieckiego, na którym spadki liczby rezerwacji Tureckiej Riwiery pogłębiły się z 42 procent w lutym do 50 procent w marcu.

Na mniejszych kierunkach duża przecena wobec ubiegłego roku występuje obecnie na Cyprze
o 168 złotych, a mniejsze w dalszym ciągu na Majorce - o 45 złotych (poprzednio o 90, 90, 82, 125, 58, 37 złotych) i w Tunezji o średnio 20 złotych (wcześniej wynosiła 207, 218, 221, 359, 367 i 339 złote). Kosztowniejsze niż przed rokiem są natomiast Maroko i Portugalia odpowiednio o 108 oraz 70 złotych.

Warte szczególnej uwagi :

- należy zaznaczyć, że skale przecen Teneryfy i Gran Canarii, które były w ostatnich tygodniach większe niż miało to miejsce na kierunkach tureckich stały się  są obecnie od nich niższe, co jest symptomem bardziej normalnej sytuacji w zakresie cen wycieczek. Obecnie średnie ceny na wymienionych wyspach są niższe o 183 złote wobec cen sprzed roku, podczas gdy skala przeceny na kierunkach tureckich wzrosła do 263 złotych. Jednocześnie
jak już zaznaczaliśmy to w naszych materiałach wcześniej wydaje się, że skala przeceny Turcji dla zrównoważenia dyskomfortu turystów wywołany obawami przed wystąpieniem niebezpiecznych zdarzeń powinna być jeszcze nieco większa niż obecnie i wynieść równowartość około 100 euro.

3. Wśród dużych biur podróży pozycję lidera obniżek cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu umocniło biuro TUI Poland tańsze obecnie w większej skali niż zwykle, bo aż o 394 złote (poprzednio o 204, 195, 194, 141, 222, 219 i 246 złotych) wyprzedzając  biuro Exim Tours, które jest teraz tańsze niż przed rokiem o średnio 200 złotych. Dość wyraźnie mniej kosztowne niż przed rokiem jest też biuro Wezyr  
o 79 złote, a w mniejszej skali (10 do 20 złotych) biura Grecos, Rainbow oraz Sun & Fun. Bezpośrednio przed majówką wyższe ceny niż przed rokiem oferowały biura Neckermann i bardzo tania przed rokiem Itaka (o 150 i 380 złotych).

Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.

Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl

Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego