Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
16.05.2016 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, oraz opis najważniejszych wydarzeń i kwestii ważnych dla branży turystyki wyjazdowej. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.
I. Czy ostatnie fatalne raporty o sprzedaży oznaczają zanik zakupowego optymizmu Polaków ?
Do kwestii najbardziej nurtującej naszą branżę należą troski i i pytania odnośnie obecnej koniunktury sprzedażowej w polskiej turystyce wyjazdowej. Pod tym względem ostatnie pięć miesięcy nie należało do udanych, ale część środowiska turystycznego liczyła na poprawę poziomów sprzedaży pod koniec kwietnia i po powrocie klientów z majowego weekendu, ale nic takiego niestety na razie nie nastąpiło.
Można powiedzieć, że stało się nawet odwrotnie, bowiem pierwszy majowy raport PZOT bazujący na danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX okazał się zdecydowanie zimnym prysznicem i przyniósł mocno niepokojące dane o głębokich spadkach sprzedaży i to zarówno w najważniejszym pod względem przychodów (w tym również wielkości prowizji dla biur agencyjnych) segmencie czarterowym – o 38,2 procent, jak też całości sprzedaży – o 34,3 procent. Trzeba przy tym pamiętać, że ta ostatnia zawiera również silnie rosnącą w tym roku sprzedaż hoteli z dojazdem własnym na terenie naszego kraju, a więc do turystyki wyjazdowej się nie zalicza. Ostatnie 4 tygodnie liczone łącznie też nie napawają optymizmem pokazując średnie spadki o 18,6 w czarterach i 12,5 procent w sprzedaży wszystkich produktów turystycznych łącznie.
Realna sytuacja lepsza niż podawana za raportami z MerlinX
Wprawdzie jest kilka przyczyn mogących częściowo tłumaczyć tak słaby obraz sprzedaży w branży w ostatnim czasie, jak to że ostatni tydzień był właściwie o jeden dzień krótszy, gdyż 3 maja wypadał w tym roku we wtorek i spowodował przedłużenie majówki o jeden dzień, czy istotne podwyżki cen wycieczek, które nastąpiły w pierwszych dniach maja i to w takiej skali, że średnie ceny po raz pierwszy w tym sezonie przewyższyły ceny ubiegłoroczne i to od razu o aż 68 złotych.
Większe niż się wydaje znaczenie może mieć też fakt, że organizatorzy sprzedający poza systemem MerlinX wykazują zwykle daleko lepsze wyniki w porównaniu z raportami PZOT-
Słabsza sprzedaż jedynie przejściowa
Generalnie jednak obraz sprzedaży przedstawia się znacznie słabiej niż ten, na jaki liczyła branża turystyczna. Nie dziwi zatem fakt, że pojawiają się pierwsze oznaki zwątpienia i pytania, czy niepowodzenia sprzedaży wycieczek można przypisywać jedynie odstraszającemu turystów wpływowi terroryzmu, czy jest to już może bardziej generalny efekt zniechęcenia ludzi do konsumpcji. Za tą ostatnią tezą mógłby teoretycznie przemawiać spory spadek dynamiki sprzedaży detalicznej w marcu, a mianowicie z 3,9 do 0,8 procent, gdyby nie fakt, że porównywalność tych danych, czyli lutego z marcem, została silnie zakłócona przez Święta Wielkanocne, które w tym roku wypadały właśnie w marcu. W związku ze Świętami jeszcze większe spadki wystąpiły u naszych bogatszych sąsiadów, czyli w Niemczech (z 5,5 do zaledwie 0,7 procent), w Danii (z plus 2,2 do minus 3,1 procent), jak również generalnie w Skandynawii -
Sprzedaż detaliczna powróci do wysokich wzrostów
Sytuacja w kwestii wydawania przez Polaków pieniędzy nie przedstawia się jednak wcale tak mizernie jak zdają się wskazywać na to marcowe dane o dynamice sprzedaży detalicznej. Humor zatroskanym osobom znacząco poprawić mogą „szybkie” i z reguły dość reprezentatywne dane, które po przeliczeniach zwykle zupełnie nieźle oddają generalną sytuację w zakresie dynamiki sprzedaży towarów nieżywnościowych i usług. Jest ich sporo, ale w stosownym dla zobrazowania sytuacji wykresie zastosowaliśmy giełdowe dane o sprzedaży odzieżowego giganta LCC (m.in. marki RESERVED, House i Cropp) i największego dystrybutora obuwia CCC, a także dane o sprzedaży samochodów osobowych, które podał instytut Samar na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Jak widać z wykresów dynamiki sprzedaży wymienionych towarów nieżywnościowych były one w marcu zdecydowanie słabsze niż w lutym i nie zdołały tego nadrobić -
Duzy wzrost cen też dołożył swoje
Na bardzo krótką metę popytowi na wycieczki mogły zaszkodzić przedstawione w poprzednim materiale tygodniowym pomajówkowe zwyżki cen wycieczek w skali rzadko spotykanej (średnio o 112 złotych) w tak krótkim okresie. Z dalszej części materiału wynika, że w ostatnim tygodniu ponad jedna trzecia z tej kwoty została już wymazana i średnia cena odczuwalnie spadła, bo o 40 złotych.
Na ogólnie słabszy popyt mocniej mogły zadziałać wzrosty cen na bardziej popularnych obecnie kierunkach uważanych przez klientów za bezpieczne, które i tak są w obecnym sezonie przeważnie relatywnie drogie. Nic więc specjalnie dziwnego, że mogły one zaskoczyć niektóre osoby i zdecydować o chwilowym odłożeniu zakupu. Obserwowane w ubiegłym tygodniu spadki cen powinny pomóc w ponownej poprawie popytu, a blisko 40-
II. Inne istotne zdarzenia z okresu ostatniego tygodnia
Z ciekawszych zdarzeń i informacji z ostatniego tygodnia do ważniejszych należały:
1. W ostatni piątek biuro podróży Rainbow podało skonsolidowany raport finansowy za I kwartał tego roku. Jak zwykle nie zawiódł on inwestorów i pokazał, że touroperator rozwija się w tempie wyraźnie szybszym od rynku jako całości i jednocześnie poprawił też swoje wyniki finansowe. Przychody wzrosło o 8,3 procent do 187,9 mln złotych, a zysk netto prawie dwa i pół-
III. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 01-
Tym razem największe zniżki cen wystąpiły Cyprze, Korfu i w Maroku – o odpowiednio 148, 137 i 81 złotych, natomiast skala zwyżek cen była znacznie mniejsza, a największe miały miejsce na wyspie Kos – o 37 złotych oraz w Marsa Alam i na Majorce – o 16 i 10 złotych.
2. Badanie średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że rezultat znacznej zwyżki cen wycieczek na początku miesiąca, po którym ceny po raz pierwszy w tym sezonie przekroczyły o aż 68 złotych poziom sezonu 2015 obowiązywał jedynie przez tydzień. Po spadkach cen w ostatnim tygodniu stały się one ponownie niższe od ubiegłorocznych, chociaż zaledwie o 4 złote. Poprzednio średnie ceny były wyższe o 68 złotych, a we wcześniejszych tygodniach niższe o 24, 20, 28, 39, 61, 68, 43, 21, 3, zero, 15, 7, 12, 72, 65, 62, 44 i 72 złote.
Spośród dużych kierunków na pozycję lidera wzrostów cen wycieczek wysunęła się Bułgaria droższa teraz wobec średniej sprzed roku o 144 złote (poprzednio była droższa o 129, 38, 66, 89, 69, 25, 25, 23, 72, 59 i 63 złote, a wcześniej tańsza o kilkadziesiąt złotych). Bułgaria stała się liderem wzrostów po tym jak w tym samym czasie średnie ceny Grecji i Kanarów zanotowały dość istotne spadki. Pozycję wicelidera zwyżek utrzymuje obecnie Grecja, która jest teraz droższa o średnio 83 złote (poprzednio droższa o 143, 79, 77, 80, 45, 57,62, 81, 82, 67 i 72 złotych), przy czym z jej wysp największe średnie wzrosty cen wykazują Rodos i Kreta (zastąpiła na tej pozycji Korfu) – o 162 i 77 złotych, a spadki wykazuje jedynie Kos – o 56 złotych. O jedną pozycję niżej w klasyfikacji wzrostów spadły teraz Kanary, które są droższe o jedynie 38 złotych niż przed rokiem. Ten ostatni kierunek od pewnego czasu stopniowo drożał i w pierwszym tygodniu maja jego cena przewyższyła poziom ubiegłoroczny o aż 141 złotych (wcześniej Kanary były droższe o 3 złote, a we wcześniejszych tygodniach tańsze o 17, 23, 23, 62, 70, 70, 57 i 46 złotych). Z tamtejszych wysp znacznie kosztowniejsze niż przed rokiem pozostają Lanzarote oraz Fuerteventura – o 208 i 147 złotych, a niższe ceny do zeszłorocznych prezentują Gran Canaria i Teneryfa -
Z dużych kierunków, na których ceny są teraz niższe niż przed rokiem, prym niezmiennie od ponad czterech miesięcy wiedzie Turcja -
Kierunkiem, na którym średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po 13-
Na mniejszych kierunkach największe przeceny wobec ubiegłego roku występują na Cyprze i w Tunezji – o 113 i 109 złotych, a mniejsza na Majorce -
Dodatkowo przedstawiamy dziś mapkę średnich skumulowanych wzrostów cen wycieczek do początku sprzedaży first minute w tym sezonie letnim – czyli od połowy października -
3. Wśród dużych biur podróży pozycję lidera obniżek cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu cen utrzymało biuro TUI Poland tańsze obecnie o 177 złotych (poprzednio o 212, 394, 204, 195, 194, 141, 222, 219 i 246 złotych) wyprzedzając w tym względzie biuro Exim Tours tańsze niż przed rokiem o średnio 94 złote. O blisko 40 złotych mniej kosztowne niż przed rokiem są biura Grecos oraz Wezyr, a o 22 złote tańsze niż przed rokiem jest teraz biuro Itaka, co jest m.in. rezultatem odniesienia się do pomajówkowej zwyżki cen w tym biurze w roku 2015 (poprzednio zeszłoroczne ceny były tam wyjątkowo niskie). Tylko nieco wyższe ceny niż przed rokiem -
Warte zaznaczenia :
-
-
-
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):