Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
23.05.2016 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.
I. Niełatwo zorientować się w aktualnej sytuacji gospodarczej Polski …
Koniunktura gospodarcza, a zwłaszcza dynamika wzrostu dochodów gospodarstw domowych ma -
Przeciętny Polak nie studiuje samodzielnie danych gospodarczych, a swoją wiedzę o gospodarce w dużym stopniu bazuje na tym co przekazują mu media. Problem polega jednak na tym, że słabsze dane z reguły są energicznie nagłaśniane przez media bliskie opozycji (takie jest jej wilcze prawo), a korzystne dane nie są odpowiednio eksponowane przez media bliskie obecnej administracji. Po części wynika to z tego, że nadmiernie koncentrują się one na wewnętrznej walce politycznej, sprawach historycznych i na różnego rodzaju kwestiach światopoglądowych, a po części, że w sprawach gospodarczych ich przedstawiciele po prostu czują się zazwyczaj dość słabo.
W konsekwencji obywatel gubi się w sprzecznych informacjach i nie ma jasnego obrazu sytuacji, bo raz słyszy, że jest fatalnie, a zaraz potem, że wyniki gospodarcze są zaskakująco dobre, a wpływu Świąt Wielkanocnych na wyniki odgadnąć nie każdy potrafi.
Prosta metoda na eliminację przeliczeniowej mordęgi
Dlatego, aby przynajmniej turystyczni agenci i inni przedstawiciele branży mieli pogląd na najbardziej bieżącą sytuację w zakresie ważnych dla niej wskaźników TravelDATA zastosowała bardzo proste rozwiązanie, które pozwala wyeliminować wpływ Świąt na wskaźniki gospodarcze. Otóż należy rozpatrywać okres dwóch miesięcy łącznie (tzn. średnią z marca i kwietnia) w obu latach. Wtedy takie dwumiesięczne okresy są porównywalne, bo w obu mamy takie same Święta, a to czy są one pod koniec marca, czy na początku kwietnia, nie ma już znaczenia.
Poniżej przedstawiamy zestawienie zawierające porównanie dynamik wzrostu (średnia z dwóch miesięcy) wskaźników istotnych dla sprzedaży w turystyce. Są to zatrudnienie, wynagrodzenia realne, ich złożenie, czyli realne dochody gospodarstw domowych i ogólna sprzedaż detaliczna w cenach bieżących i stałych, czyli po wyeliminowaniu deflacji, a zatem w ilości w nabywanych towarów.
* Należy zaznaczyć, że sygnalne dane dotyczące wynagrodzeń i zatrudnienia dotyczą przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 9 osób, a dane dotyczące sprzedaży detalicznej dotyczą przedsiębiorstw handlowych zatrudniających również powyżej 9 osób. Dane dotyczące tych wskaźników dla wszystkich podmiotów dokładniej odzwierciedlają pełną sytuację gospodarki i mogą się od sygnalnych nieco różnić, ale są dostępne w znacznie późniejszych terminach.
Źródło: GUS
Jak widać z zestawienia w tym roku zaznacza się przewaga wzrostu dochodów realnych gospodarstw domowych, która wynika głównie z bardzo szybkiego wzrostu liczby pracujących osób, co pozwala z nadwyżką zrekompensować nieco niższą dynamikę wzrostu realnych wynagrodzeń, która przyspieszyła tempo dopiero w kwietniu wraz z licznymi podwyżkami w wielu przedsiębiorstwach, w tym sieciach handlowych. Z grubsza 0,4 procent dodał do słupka roku 2016 (czyli z 7,88 do 8,28) początek programu 500+, z którego wypłaty wyniosły w kwietniu blisko 450 milionów złotych. Wpływ programu 500+ będzie rósł w następnych miesiącach zbliżając się stopniowo w okolice 3,5 procent. Generalny wniosek z tego jest taki, że dynamika wzrostu dochodów gospodarstw domowych powinna znacząco przewyższać ubiegłoroczną z powodu programu 500+ i bardzo szybkiego wzrostu zatrudnienia, natomiast dynamiki wzrostu realnych wynagrodzeń powinny być podobne.
Jest dobrze, powinno być lepiej
Jak wyglądała sytuacja w zakresie dynamiki zatrudnienia oraz dochodów gospodarstw domowych w pięciu pierwszych miesiącach roku turystycznego 2015/16 na tle analogicznych miesięcy roku poprzedniego 2014/15 pokazuje kolejne zestawienie. Widoczna jest na nim przewaga obszarów zielonych (przewaga roku bieżącego), która po upowszechnieniu się wypłat z programu 500+ znacznie wzrośnie.
Źródło: GUS i wyliczenia własne
Kolejne zestawienie pozwala uświadomić odbiorcom jak wielka przewagę ma tempo wzrostu zamożności gospodarstw domowych Polaków względem sytuacji w innych krajach**. Nie są to jednak kraje dobrane przypadkowo, ale liderzy pod tym względem w swoich regionalnych lub mających inne wspólne cechy grupach. I tak Szwecja jest liderem skandynawskim, Niemcy – wśród dużych państw strefy Euro, Nowa Zelandia -
Źródło: GUS, dane statystyczne wymienionych krajów i wyliczenia własne
Można przypuszczać, że Polska jest głównym faworytem do zajęcia miejsca Węgier w tym zestawieniu, które obecną pozycję lidera zawdzięczają głównie bardzo szybkiemu wzrostowi wynagrodzeń oraz zatrudnienia dodatkowo wspieranych niewielką obniżką stawki PIT.
Polacy przyspieszyli zakupy – przyjdzie też czas na wycieczki
Tak wysoki wzrost dochodów pozwolił Polakom w kwietniu w dość niesamowitym tempie zwiększyć zakupy towarów i usług. W kwietniu sprzedaż odzieży i obuwia wzrosła o 18 procent (w cenach stałych o 22,6 procent), w dziale motoryzacja o 17,1 procent (w cenach stałych o 19,1), a w dziale meble, RTV i AGD o 14,2 procent (w cenach stałych o 15,2 procent). Ogólną dynamikę sprzedaży zaniżyła sprzedaż węgla oraz paliw ciekłych i gazowych, która spadła o aż 14 procent (w cenach stałych o 5,1 procent).
Jak pokazują to wyniki ludzie mają pieniądze i są gotowi na dokonywanie dużych zakupów, ale – dokładnie tak jak było to ujęte w tytule poprzedniego materiału tygodniowego -
II. Inne istotne zdarzenia z okresu ostatniego tygodnia
2. Z rynku niemieckiego: Turcja tańsza
Na początku maja (patrz tekst: http://turystyka.rp.pl/artykul/1269444-
Warto w nim zwrócić również uwagę na niesamowite przyspieszanie sprzedaży Bułgarii. Tak silny trend zakupów może być pomocnym sygnałem również dla polskich klientów odnośnie nieodwlekania zbytnio decyzji zakupu tego kierunku, zwłaszcza jeśli leży on zdecydowanie w zakresie ich zainteresowania.
3. Travelplanet.pl szybszy od rynku i turystycznych agentów
W dniu 13 maja poznaliśmy raport giełdowego Travelplanet.pl za pierwszy kwartał tego roku. Trudny sezon w turystyce przełożył się u tego pośrednika w sprzedaży wycieczek na pogłębienie straty netto z jednego do 1,5 miliona złotych. W relatywnie niewielkim stopniu spadły też przychody spółki – z 5,44 do 5,25 miliona złotych, ale z raportu można wywnioskować, że był to również rezultat spadku średniej wartości prowizji. Środowisko agencyjne powinien natomiast zasępić zawarty w raporcie wykres pokazujący zmiany wolumenu sprzedaży produktów (głównie wycieczek) w pierwszych kwartałach kilku ostatnich lat.
Źródło: Travelplanet.pl
Wynika niego, że dynamika wolumenu sprzedaży w minionym kwartale wyniosła + 8,2 procent, która nawet zakładając pewien wzrost cen wynikający z większego tej zimy udziału egzotyki, jest wynikiem daleko lepszym od rynku jako całości. Potwierdza on opisywany już kilkakrotnie trend zyskiwania przewagi w dynamice sprzedaży przez sieci placówek firmowych i dużych multiagentów nad biurami agencyjnymi. O ile agentów z mniejszych miejscowości Polski B zacznie w sprzedaży już niebawem wspierać program 500+, to w większych miastach ich biznes staje się niestety coraz trudniejszy. Do tej problematyki wrócimy niebawem w innym materiale.
4. Thomas Cook mocno wystraszył inwestorów
Raport za pierwsze półrocze swojego roku obrotowego (październik 2015 -
III. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 01-
W minionym tygodniu ceny wzrosły o średnio 8 złotych, a największe zwyżki cen wystąpiły na Cyprze, w Tunezji i w Maroku – o odpowiednio 180, 56 i 53 złote, przy czym warto zauważyć, że tydzień wcześniej Cypr i Maroko zdecydowanie potaniały, co może kolejny już raz świadczy o tym, że ceny tych kierunków wykazują stosunkowo duże wahania. Skala zwyżek była nieco mniejsza, a najistotniejsze z nich miały miejsce na Fuerteventurze – o 101 złotych oraz na Chalkidiki i w Portugalii – o 36 i 31 złotych.
2. Badanie średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że w rezultacie jej ostatniego niedużego wzrostu znalazła się ona po raz drugi w tym roku powyżej poziomu z ubiegłego sezonu, chociaż tym razem zaledwie o 8 złotych. Poprzednio średnie ceny były niższe o 4 złote, przed dwoma tygodniami wyższe o 68 złotych, a wcześniej niższe o 24, 20, 28, 39, 61, 68, 43, 21, 3, zero, 15, 7, 12, 72, 65, 62 i 44 złote.
Spośród dużych kierunków pozycję lidera wzrostów cen wycieczek drugi tydzień z rzędu zajmuje Bułgaria droższa teraz wobec średniej sprzed roku o 147 złotych (poprzednio była droższa o 144, 129, 38, 66, 89, 69, 25, 25 i 23 złote, a wcześniej tańsza nawet o kilkadziesiąt złotych). Bułgaria stała się liderem wzrostów po tym jak przed tygodniem ceny Grecji i Kanarów zanotowały dość istotne spadki. Ta pierwsza utrzymuje teraz pozycję wicelidera i jest droższa o średnio 99 złotych (poprzednio była droższa o 83, 143, 79, 77, 80, 45, 57, 62 i złote), przy czym z jej wysp największe średnie wzrosty cen wykazują obecnie Rodos i Kreta – o 215 i 125 złotych, a spadki wykazują Korfu i Kos – o 17 i 8 złotych. O jedną pozycję niżej w klasyfikacji wzrostów spadły teraz Kanary, które są droższe niż przed rokiem o jedynie 37 złotych (poprzednio o 38 złotych). Ten ostatni kierunek od pewnego czasu stopniowo systematycznie drożał i jeszcze w pierwszym tygodniu maja jego cena przewyższyła poziom ubiegłoroczny o aż 141 złotych (wcześniej Kanary były droższe o 3 złote, a we wcześniejszych tygodniach tańsze o 17, 23, 23, 62, 70, 70, 57 i 46 złotych). Z tamtejszych wysp znacznie kosztowniejsze niż przed rokiem pozostają Lanzarote oraz Fuerteventura – o 154 i 130 złotych, a niższe ceny do zeszłorocznych prezentują Gran Canaria i Teneryfa -
Z dużych kierunków, na których ceny są teraz niższe niż przed rokiem, prym niezmiennie od pięciu miesięcy wiedzie Turcja -
Kierunkiem, na którym średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po 13-
Na mniejszych kierunkach największe przeceny wobec ubiegłego roku występują w Tunezji i na Majorce – o 63 i 60 złotych, nieco kosztowniejsze niż przed rokiem są Maroko i Portugalia – o 21 i 16 złotych, a ceny Cypru są zbliżone do ubiegłorocznych.
3. Wśród dużych biur podróży pozycję lidera obniżek cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu cen nadal utrzymuje biuro TUI Poland tańsze obecnie o 181 złotych (poprzednio o 177, 212, 394, 204, 195, 194, 141, 222, 219 i 246 złotych) wyprzedzając w tym względzie biuro Exim Tours tańsze niż przed rokiem o średnio 70 złotych. O 40 i 30 złotych mniej kosztowne niż rok temu są biura Grecos oraz Wezyr, a o około 10 złotych tańsze jest Itaka. O 60 złotych wyższe ceny niż przed rokiem prezentuje teraz biuro Rainbow, a już wyraźnie droższe są biura Sun & Fun -
Warte zaznaczenia :
-
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej
1. W ostatnim tygodniu w liniach Ryanair ceny przelotów na kierunkach turystycznych spadły o średnio 54 złote, a średnia cena obniżyła się z 779 do 725 złotych, czyli o 6,9 procent. Większych spadków doświadczyły ceny przelotów na Kanary -
Po długiej serii spadków lekki wzrost zanotowały ceny przelotów w liniach Wizzair – o średnio 15 złotych (poprzednio spadały o 71, 95, 67, 81, 65 i 207 złotych). Największe zwyżki dotyczyły tym razem przelotów z Warszawy na Lizbony i z Katowic do Burgas – o 185 i 110 złotych, a zniżki z Warszawy na Cypr – o 120 złotych.
2. Ceny w liniach Ryanair w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego wzrosły nieznacznie, bo o średnio 6 złotych (do 725 z 719 złotych, przy czym o 43 złote zniżkowały ceny kierunków kanaryjskich -
Poziomy cen w liniach Wizzair są teraz znacznie niższe niż przed rokiem o średnio 147 złotych. Najbardziej wzrosły ceny przelotów z Warszawy do Lizbony – o 167 złotych, a spadły z Warszawy na Korfu – o 580 złotych. W liniach Norwegian znacząco droższe są przeloty z Warszawy do Malagi – o 102 złote.
3. W ostatnim tygodniu ceny rejsów w tanich liniach na 14 najważniejszych kierunkach turystycznych wspólnych dla tanich linii i czarterów z wylotami zarówno z Warszawy, jak też z Krakowa i Katowic powiększyły swoją przewagę nad cenami przelotów czarterowych. Średnia cena rejsów z Warszawy spadła w tanich liniach z 804 do 740 złotych natomiast w połączeniach czarterowych wzrosła z 1087 do 1159 złotych, a średnia różnica dość drastycznie wzrosła, bo z 283 do 419 złotych. Na trasach z Katowic i z Krakowa średnia cena w tanich liniach spadła z 756 do 728 złotych, a w czarterach wzrosła z 1099 do 1105 złotych. Średnia różnica wyniosła 376 złotych, a więc nieco więcej niż w poprzednim zestawieniu (342 złote). Ceny w LCC są w tym sezonie są jednak i tak bliższe cenom przelotów czarterowych niż miało to miejsce w poprzednim sezonie, gdyż zwłaszcza w first minute oraz w I kwartale 2015 roku, różnice cen przelotów z Warszawy oraz również z Katowic i Krakowa na korzyść tanich linii przekraczały nawet 500 złotych.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):