Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
06.06.2016 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.
I. Ostatnie informacje i raporty sprzedażowe nie budują optymizmu branży
W minionym tygodniu nie pojawiły się żadne istotne pozytywne informacje odnośnie bieżącej koniunktury sprzedażowej w polskiej turystyce wyjazdowej. Choć już ostatnie pięć miesięcy nie należało w niej do udanych, to branża turystyczna jest nadal gnębiona pesymistycznymi informacjami, a raporty z systemu MerlinX coraz częściej epatują odbiorców dużymi spadkami sprzedaży najważniejszych dla branży imprez czarterowych. Wyniosły one według zawartych tam danych w okresie minionych 4 tygodni blisko 28 procent.
Wprawdzie rzeczywista sytuacja jest znacząco lepsza, gdyż raporty nie zawierają rezultatów sprzedaży organizatorów sprzedających poza systemem MerlinX , którzy wykazują w porównaniu z rzeczonymi raportami często znacznie lepsze wyniki (np. giełdowy Rainbow), ale mimo to, biorąc pod uwagę, że istotnie lepiej od średniej radzą sobie sieci firmowe wiodących organizatorów oraz duzi agenci internetowi, to przeciętne biura agencyjne mają jednak spore powody do obaw o dalsze perspektywy swojego biznesu.
Taka sytuacja jest daleko poniżej ich jeszcze niedawnych oczekiwań i rodzi pytania dlaczego tak się dzieje i czego należy oczekiwać w najbliższych tygodniach.
Terroryzm i medialny pesymizm to dużo, ale jeszcze nie wszystko
Generalnym i oczywistym czynnikiem szkodzącym koniunkturze w turystyce wyjazdowej i wielokrotnie już omawianym są zdarzenia o podłożu terrorystycznym, ale przyczyn słabszej sprzedaży, w tym zwłaszcza ostatniej, jest jeszcze co najmniej kilka.
Jedna z nich była obszernie omawiana w materiale tygodniowym z ubiegłego poniedziałku i sprowadzała się do wpływu medialnych kampanii zmierzających do przekonania Polaków o niewłaściwym rozwoju sytuacji w kraju i negatywnych perspektywach polskiej gospodarki. Według badań TNS Polska odniosła ona spory sukces wśród społeczności największych miast i wśród osób w wieku dojrzałym lub starszym. Jej namacalnym efektem jest przeznaczanie szybko rosnących dochodów i zasobów pieniężnych ludności na trwałe dobra konsumpcyjne, a nie na usługi z wyższej półki, do których należą w Polsce imprezy turystyczne.
Wynikiem takiego przekazu jest bardzo szybko rosnąca sprzedaż dóbr trwałych oraz usług turystyki krajowej, przy (na razie) spadkach w turystyce zagranicznej. Paradoksalnie można powiedzieć, że taki typ kampanii wybitnie sprzyja obecnemu kierownictwu Ministerstwa Sportu i Turystyki, którego sztandarowa strategia rozwoju turystyki krajowej będzie mogła odnotowywać duże sukcesy zanim nawet Ministerstwo podejmie w tej sprawie jeszcze jakiekolwiek działania.
Zapomniany w turystyce temat Euro 2016
Dziś chcielibyśmy wskazać i krótko omówić kolejną przyczynę słabszej koniunktury w sprzedaży usług turystyki wyjazdowej, a mianowicie na dziwnie zapomnianą sprawę rozgrywek piłkarskich EURO 2016. Należy przy tym zdecydowanie przypomnieć, a nawet podkreślić, że cztery lata temu EURO 2012 miało bardzo znaczny wpływ na rozwój sprzedaży wycieczek, najpierw wyraźnie ją wyhamowując, a potem gwałtownie ją przyspieszając po wyeliminowaniu polskiej reprezentacji z dalszych rozgrywek.
Kwestia EURO 2012 była wielokrotnie poruszana w licznych publikacjach z roku 2012 w tym przykładowo w:
http://turystyka.rp.pl/artykul/887582-
http://turystyka.rp.pl/artykul/894007-
Dzisiaj powstaje wprawdzie kontrargument, że wówczas część rozgrywek miała miejsce w Polsce, ale trzeba też pamiętać, że to w tym roku nasza reprezentacja ma realne szanse na odegranie znaczącej roli w mistrzostwach, a duże emocje budzą również występy niekwestionowanych gwiazd polskiego futbolu, jak chociażby Roberta Lewandowskiego.
Wprawdzie większość uczestników rynku turystycznego podejrzewała, a nawet odczuwała wówczas wyraźny negatywny wpływ mistrzostw na bieżącą sprzedaż wycieczek , ale rezultat tego wpływu przeszedł jednak chyba najbardziej pesymistyczne oczekiwania. Oto bowiem wraz z końcem mistrzostw Euro 2012 rozpoczęła się w naszym kraju bezprecedensowa seria piętnastu niewypłacalności organizatorów. Możliwe, że bardzo słaba dwumiesięczna sprzedaż była tym czynnikiem, który zaważył wówczas o wywieszeniu przez niektóre biura przysłowiowej białej flagi. Dziś takie kłopoty są znacznie mniej prawdopodobne, bowiem przeciętna kondycja biur podróży jest obecnie daleko lepsza.
Czy zaistnieje temat Euro 2016 i turystyki ?
W tym momencie może nieco dziwić postawa mediów branżowych i innych, które nie bardzo kwapią się do łączenia przyczyn ostatniej słabszej sprzedaży w turystyce i EURO 2016, choć biorąc pod uwagę ich obecną swoistą logikę informacyjną zdziwienie powinno być mniejsze.
TravelDATA rozmyślnie długo nie podejmowała całkiem oczywistego wpływu EURO 2016 na słabą sprzedaż w turystyce sprawdzając -
Nie trzeba jednak być ani Salomonem, ani prorokiem, ani nawet specjalistą mediów, żeby przypuszczać, że wkrótce branżowe media rozpoczną uzupełnianie zaległości i dostrzegą powiązanie mistrzostw z sytuacją słabej sprzedaży w turystyce.
W reasumpcji można sformułować dość uprawniony wniosek, że przemijanie mistrzostw plus pozytywne dla Polski wizerunkowe wydarzenia jak wizyta Prezydenta Chin w Polsce (19-
Silne spadki cen i popytu w tanich linii
W kilku ostatnich tygodniach obserwowaliśmy również wyjątkowo konsekwentny trend spadkowy cen przelotów w tanich liniach na kierunkach turystycznych. W rezultacie obecne ceny znalazły się, zarówno w liniach Ryanair, jak też Wizzair, na najniższych poziomach w tym sezonie. Pojawiły się również kłopoty z wysokim wypełnieniem miejsc w samolotach, głównie na kierunkach greckich. Wynika z tego, że obecny popyt na bilety w LCC jest stosunkowo niski, co generalnie pozostaje zgodne z dość słabym bieżącym popytem w biurach podróży zwłaszcza na imprezy w terminach czerwcowych. Więcej w tej sprawie zawiera dalsza część materiału.
W tej kwestii warto też pamiętać, że ceny w liniach lotniczych wyznaczane są automatycznie przez specjalne algorytmy i jako takie dość obiektywnie oddają aktualny stan rzeczywistego popytu, gdyż są one wolne od emocjonalnego wpływu pracowników. W tej sytuacji wydaje się zasadny pogląd, że niespotykanie niskie ceny w LCC (czyli słaby popyt), mają prawdopodobnie również związek z EURO 2016, a nie z generalnym odwróceniem się Polaków od tanich przewoźników lotniczych. Słabszy popyt widoczny jest również w niektórych krajach europejskich, co przekłada się (wprawdzie dość umiarkowanie) na zahamowanie wyraźnej jeszcze do niedawna wzrostowej tendencji cen pokoi na hotelowych portalach rezerwacyjnych.
Poniżej – dla ilustracji -
Przybliżony obraz rynku na bazie danych dostarczanych przez Enovatis
W ocenie obecnej sytuacji w zakresie dynamiki zmian w liczbie rezerwacji na kierunkach uważanych za bezpieczne oraz budzących obawy turystów na naszym rynku pomocnych może być kilka wykresów, które bazują na najnowszych danych przedstawionych przez Enovatis (m.in. portal wakacje.pl). Wykresy dynamiki liczby rezerwacji najważniejszych kierunków na rynku polskim obejmują również miesiąc maj i ogólnie rzecz biorąc wynika z nich powolne słabnięcie dynamiki wzrostu liczby rezerwacji na tych pierwszych oraz powolne odradzanie się sprzedaży na Turcji podczas gdy tendencja poprawy sytuacji w Egipcie uległa zahamowaniu prawdopodobnie w rezultacie wypadku egipskiego samolotu, który odbywał rejs z Paryża do Kairu. O tym trendzie pisaliśmy o tym już wcześniej, nie biorąc wtedy jednakże jeszcze pod uwagę wypadku egipskiego samolotu:
http://turystyka.rp.pl/artykul/1269444-
W tym miejscu warto też zauważyć, że z danych Enovatis i z pozostałych danych wynika sprzedaż Turcji w porównaniu do poprzedniego sezonu na poziomie około 41 procent, czyli na poziomie ponad 1/3 większym niż wynika to z raportów PZOT-
Dynamika sprzedaży poszczególnych kierunków w kolejnych okresach przekłada się na zmiany miesięcznych udziałów w rynku jako całości, które według danych Enovatis przedstawiały się jak na poniższym wykresie.
II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. Zestawienia bazują na cenach dla wylotów w okresie 01-
Przebieg zmian średniej ceny w poszczególnych tygodniach tegorocznego sezonu przedstawia poniższy wykres, a zmiany cen w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.
2. Badanie średniej ceny lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że w wyniku ostatniego wzrostu, stała się ona ponownie wyższa od poziomu ubiegłorocznego, tym razem o 25 złotych.
Przebieg różnicy cen rok do roku w poszczególnych tygodniach tegorocznego sezonu przedstawia poniższy wykres, a sytuację w tym zakresie w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.
Spośród dużych kierunków pozycję lidera wzrostów cen wycieczek już czwarty tydzień z rzędu zajmuje Bułgaria droższa teraz wobec średniej sprzed roku o 204 złote (poprzednio była droższa o 165, 147, 144, 129, 38, 66, 89, 69, 25, 25 i 23 złote, a wcześniej tańsza nawet o kilkadziesiąt złotych). Bułgaria stała się liderem wzrostów po tym jak ceny Grecji i Kanarów zanotowały wtedy dość istotne spadki. Ta pierwsza utrzymuje teraz pozycję wicelidera i jest droższa o średnio 120 złotych (poprzednio była droższa o 102, 99, 83, 143, 79, 77 i 80 złotych), przy czym z jej wysp największe średnie wzrosty cen wykazują Rodos i Kreta – o 208 i 150 złotych, a spadki Korfu i Zakintos – o 29 i 17 złotych.
Po jednotygodniowej absencji do kierunków droższych niż przed rokiem powróciły Kanary, które są teraz droższe o średnio 27 złotych – poprzednio Kanary były tańsze o 12 złotych, wcześniej droższe o 37, 38, 141 i 3 złote, a w jeszcze wcześniejszych tygodniach tańsze o 17, 23, 23, 62, 70, 70, 57 i 46 złotych). Z tamtejszych wysp nadal kosztowniejsze niż przed rokiem pozostają Fuerteventura i Lanzarote – o 143 i 35 złotych, a niższe ceny do zeszłorocznych prezentują Gran Canaria i Teneryfa -
Z dużych kierunków, na których ceny są teraz niższe niż przed rokiem, prym niezmiennie od pięciu miesięcy wiedzie Turcja -
Kierunkiem, na którym średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po 13-
Na mniejszych kierunkach przeceny wobec ubiegłego roku występują w Tunezji, w Portugalii i na Majorce
3. Wśród dużych biur podróży pozycję lidera obniżek cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu nadal utrzymuje biuro TUI Poland tańsze teraz o 179 złotych (poprzednio o 154, 181, 177, 212, 394, 204, 195 i 194 złote), a pozycję wicelidera zniżek objęło w ostatnim tygodniu biuro Itaka, w którym wycieczki są obecnie tańsze średnio o 17 złotych niż przed rokiem. W niewielkim stopniu przekraczają poziomy zeszłoroczne ceny imprez w biurze Grecos – o niecałe 30 złotych, nieco bardziej w biurach Rainbow oraz Wezyr – o około 60 -
W tym, co dla wybierających kierunki ma bardzo istotne znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera zajmuje obecnie biuro Rainbow, które ma 24 takie oferty i wyprzedza pod tym względem biura Itaka (19 ofert) oraz Wezyr i Exim (13 i 14 ofert). Wśród mniejszych organizatorów stosunkowo dużą liczbę niedrogich propozycji nadal oferuje biuro Net Holiday (6 ofert) oraz 7islands i Ecco Holiday (po 5 ofert). Na kierunkach greckich przodują Rainbow i Grecos (po 8 ofert) i Net Holiday (6 ofert), na Wyspach Kanaryjskich Itaka i Exim (po 5 ofert), na kierunkach tureckich biura Rainbow (6 ofert) i Wezyr ( 4 oferty), a na kierunkach egipskich biura Wezyr i Sun & Fun (po 3 oferty).
Warte zaznaczenia :
-
-
-
-
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej
1. W ostatnich dwóch tygodniach w liniach Ryanair w cenach przelotów na kierunkach turystycznych zanotowano kolejny spadek, tym razem o średnio 58 złotych, a średnia cena obniżyła się z 725 do 667 złotych, czyli o 8 procent. Bardzo znacznie spadły ceny przelotów na Kanary -
Należy przy tym podkreślić, że po ostatnich kilkutygodniowych zniżkach ceny przelotów w liniach Ryanair na sierpień 2016 na kierunkach turystycznych ogółem, a także rejsów na Wyspy Kanaryjskie osiągnęły najniższy poziom w tym sezonie. Także średnie ceny przelotów na cały okres najważniejszych w turystyce wyjazdowej miesięcy lipiec -
Kolejne spadki wykazały też ceny przelotów w liniach Wizzair – o średnio 51 złotych, z 745 do 694 złotych, czyli o 6,8 procent. Największe zniżki dotyczyły tym razem rejsów z Katowic do Burgas – o 220 złotych i z Warszawy do Alicante – o 160 złotych, a wzrosty połączenia z Warszawy na Korfu – o 320 złotych.
Również w tym przypadku należy podkreślić, że po kilkutygodniowych zniżkach ceny przelotów w liniach Wizzair na sierpień 2016 na kierunkach turystycznych ogółem osiągnęły najniższy poziom w tym sezonie. Również średnie ceny wylotów na cały okres najważniejszych w turystyce wyjazdowej miesięcy lipiec – wrzesień, które spadły w okresie ostatnich 4 tygodni o 14,8 procent osiągnęły poziom najniższy w sezonie.
2. Ceny w liniach Ryanair w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego są niewiele, bo o średnio 3 złote niższe, przy czym spadały ceny kierunków kanaryjskich – o 60 złotych, a nieco wyższe były ceny na pozostałych kierunkach – o średnio 6 złotych. Największe spadki cen przelotów wobec ubiegłego sezonu odnotowano na rejsach z Krakowa do Chanii – o 310 złotych, a wzrosty z Krakowa do Barcelony – o 170 złotych.
Poziomy cen w liniach Wizzair są sporo niższe niż przed rokiem, a mianowicie o średnio 81 złotych. Najbardziej rok do roku wzrosły ceny przelotów z Warszawy na Cypr – o średnio 225 złotych, a obniżyły się z Warszawy do Alicante – o 320 złotych. W liniach Norwegian nieco staniały przeloty z Warszawy do Malagi – o 18 złotych.
3. W ostatnich dwóch tygodniach ceny rejsów w tanich liniach na 14 najważniejszych kierunkach turystycznych wspólnych dla tanich linii i czarterów z wylotami z Warszawy straciły nieco ze swojej przewagi w zakresie cen nad przelotami czarterowymi, a z Katowic i z Krakowa odwrotnie. Średnia cena rejsów z Warszawy spadła w tanich liniach z 740 do 738 złotych natomiast w połączeniach czarterowych spadły znacznie bardziej, bo z 1159 do 1073 złotych, a więc średnia różnica wyniosła 335 złotych (poprzednio 419 złotych). Na trasach z Katowic i z Krakowa średnia cena w tanich liniach wzrosła z 728 do 621 złotych, a w czarterach wzrosła z 1105 do 1078 złotych. Średnia różnica wyniosła 457 złote, a więc więcej niż w poprzednim zestawieniu (376 złotych). Ceny w LCC są w tym sezonie są jednak bliższe cenom przelotów czarterowych niż miało to miejsce w poprzednim sezonie, ponieważ, a zwłaszcza w first minute oraz w I kwartale 2015 roku, różnice cen przelotów z Warszawy oraz również z Katowic i Krakowa na korzyść tanich linii przekraczały nawet 500 złotych.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):