160704Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

160704Analiza Cen LATO

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


04.07.2016 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2016
Mieliśmy rekordową zimę w turystyce wyjazdowej Polaków

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.

I. Istotne kwestie dla polskiej turystyki wyjazdowej

Raporty sprzedażowe nadal napawają niepokojem

M iniony tydzień przyniósł niekorzystne informacje odnośnie bieżącej sprzedaży w branży turystyki wyjazdowej. Ostatni raport bazujący na sprzedaży w systemie MerlinX pokazuje kolejne  głębokie spadki liczby sprzedanych imprez o 19,9 procent, a imprez lotniczych nawet o 21,1 procent, co zwiększyło skumulowany spadek liczby imprez do 9,5 a imprez lotniczych do ponad prawie 12,5 procent. Rzeczywista sytuacja może być jednak istotnie lepsza, a to za sprawą touroperatorów działających głównie poza systemem MerlinX, takich jak giełdowy Rainbow, którego dane wskazują na skumulowaną sprzedaż przewyższającą o blisko 20 procent  średni wynik organizatorów operujących w systemie MerlinX oraz dużo bardziej konkurencyjnego cenowo niż przed rokiem TUI Poland.

Są to jednak tylko ogólne tendencje, które chociaż bazują w dużym stopniu również na innych wiarygodnych danych (np. z lotnisk), to nie pozwalają jednakże na precyzyjne ustalenie, jaki jest obecny biznesowy obraz polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej.

Zimowa turystyka wyjazdowa Polaków kolejny raz urosła

O znacznie bardziej precyzyjną ocenę można się za to pokusić odnośnie sezonu zimowego 2015/16 na bazie opublikowanych w ostatnim tygodniu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) danych o ruchu czarterowym. Jako, że nadal jest to najważniejszy segment turystyki wyjazdowej dane te, po eliminacjach składników nie stanowiących de facto zorganizowanej turystyki wyjazdowej i uzupełnieniu o liczbę turystów podróżujących tanimi liniami, pozwalają z bardzo niewielkim błędem (najprawdopodobniej mniejszym od pół procenta) określić wyniki ostatniego sezonu w zimowej (listopad-marzec) lotniczej turystyce wypoczynkowej Polaków.

Przy rozpatrywaniu generalnej koniunktury w turystyce wyjazdowej Polaków należy brać pod uwagę zarówno segment turystyki zorganizowanej (czartery i pakiety organizowane w oparciu o przeloty tanimi liniami), jak również wycieczki organizowane przez turystów samodzielnie.

Generalny wniosek z danych jest taki, że w ostatnim sezonie zimowym liczba turystów kolejny raz wzrosła i to nawet bardziej niż to wcześniej można było przypuszczać. Co ważne wzrost ten nastąpił pomimo rekordowo wysokiej bazy, która była rezultatem bardzo dobrego sezonu oraz intensywnego wzrostu w poprzedzającej zimie 2014/15.

Na bazie dostępnych danych ogólną liczbę turystów można oszacować na około 300 tysięcy, co daje dynamikę wzrostu około 6,6 procent wobec sezonu poprzedzającego. Jest to łączny efekt spadku w czarterach (o 12,6 procent) i bardzo wysokiego wzrostu turystów podróżujących z LCC (zarówno z biurami, jak i samodzielnie - o ponad 117 procent).

Nie jest to tak imponujący postęp jaki miał miejsce w poprzednim sezonie (w czarterach o 22,6 procent, a łącznie o blisko 34 procent), ale należy pamiętać, że odbywał się on w warunkach nadal trwających obaw przed terroryzmem, które w ponad dwóch trzecich wyeliminowały z turystyki zimowej bardzo wcześniej popularny i korzystny cenowo Egipt. Touroperatorzy rozwinęli wprawdzie kierunki alternatywne (głównie egzotykę i Wyspy Kanaryjskie), ale trzeba pamiętać, że są one istotnie droższe i z tego powodu część klientów musiała zapewne zrezygnować z zagranicznego zimowego wypoczynku.

Rola LCC w zimowej turystyce wyjazdowej szybko rośnie

Poniżej przedstawiamy kilka uproszczonych zestawień przedstawiających zimową lotniczą turystykę wyjazdową w Polsce, a do kilku krótkich konkluzji powrócimy jeszcze w komentarzach poniżej. Dla zachowania spójności z danymi oficjalnymi dane przedstawiono w tzw. pax-ach (pasażer w jedną stronę), a dla obliczenia faktycznej liczby turystów trzeba je podzielić przez dwa.




Na wykresie zwraca uwagę bardzo szybko rosnąca rola segmentu LCC, która w dominującej mierze wynika z szybko rozbudowywanej oferty przelotów na wyspy Kanaryjskie. W ostatnim sezonie zimowym była ona reprezentowana przez sześć połączeń tygodniowo na Teneryfę (5 Ryanair i 1 Norwegian), cztery na Gran Canarię (3 Ryanair i 1 Norwegian) oraz jedno połączenie linii Ryanair na Fuerteventurę. W najbliższym sezonie zimowym z rejsów zrezygnował Norwegian, a trzy rejsy z Katowic rozpocznie Wizzair (Lanzarote i 2xTeneryfa). Oprócz Kanarów LCC poważniejszą rolę odgrywają zwłaszcza w ruchu na Cypr i na Maltę.




Na powyższym wykresie widoczne są zasadnicze zmiany w układzie głównych kierunków sezonu zimowego, które wynikają z dwóch nakładających się na siebie czynników, a mianowicie ekspansji tanich linii (wzrost roli LCC na Wyspach Kanaryjskich) oraz wzrostu obaw przed zagrożeniem terrorystycznym (duży spadek znaczenia Egiptu). Widoczny jest też bardzo duży wzrost czarterowej oferty egzotyki (o ponad 43 procent), która stanowi odpowiedź biur podróży na wzrost zamożności klientów i ich częściowe znudzenie dotychczasowymi kierunkami wypoczynku i jednocześnie stanowi proces uniezależniania się od kierunków stanowiących obszar ekspansji tanich linii.

Itaka i Rainbow ostatniej zimy znacznie powyżej całości rynku

Gdy bierzemy pod uwagę tylko zimową turystykę zorganizowaną ogółem, a zatem czartery, pakiety z LCC i turystykę autokarową łącznie, to spadek liczby klientów możemy oszacować na niecałe 7 procent, a przychody ze sprzedaży imprez turystycznych na zbliżone do ubiegło-sezonowych lub wykazujące bardzo niewielki wzrost (poniżej 2 procent). Znacznie lepsza sytuacja w zakresie przychodów niż liczby klientów wynika z istotnego wzrostu udziału stosunkowo kosztownej oferty egzotycznej i jednoczesnego spadku udziału tanich wyjazdów do Egiptu.

Należy jednak przy tym pamiętać, że sytuacja niektórych organizatorów może być znacznie lepsza niż rynku jako całości. Dotyczy to zwłaszcza biura Itaka, która w sezonie zimowym odnotowała wzrost liczby klientów o 15 procent (do 111,3 tysiąca) i przychodów o 31 procent (do 384,4 mln złotych) oraz biura Rainbow, które zanotowało wzrost liczby klientów o 8,6 procent (do 65,4 tysiąca) i około 15 procentowy wzrost przychodów.

Media : uciekinierzy z turystyki wyjazdowej napędzają turystykę w kraju

Na zakończenie kwestii sezonu zimowego, który w lotniczej turystyce wyjazdowej wykazał jako całość wzrost liczby klientów o około 6,6 procent, a biorąc dodatkowo pod uwagę wyjazdy autokarowe nawet nieco więcej (około 7 procent) warto się odnieść do nader często powtarzanej ostatnio w mediach tezy o gwałtownym wzroście zainteresowania wypoczynkiem w kraju, który ma jakoby źródło w rezygnacji części turystów z wyjazdów zagranicznych i zasilania w ten sposób krajowego rynku turystycznego.

Jest to niestety teza najprawdopodobniej zupełnie nieprawdziwa, gdyż w rzeczywistości nie powinno być żadnego (per saldo) przepływu strumienia klientów z turystyki wyjazdowej do krajowej. Sytuacja w sezonie letnim będzie raczej podobna do tej jaka miała miejsce w sezonie zimowym, czyli występujący niewielki spadek liczby klientów biur podróży zostanie zapewne skompensowany wzrostem liczby osób wyjeżdżających na wakacje zagraniczne organizowane samodzielnie.

Wzrost liczby chętnych na wypoczynek w kraju , w tym nad Bałtykiem wynika przede wszystkim ze wzrostu dochodów gospodarstw domowych generowany przez wzrost zatrudnienia, płac i program 500 +, które razem powodują, że przybywa osób, które mogą sobie na taki wypoczynek pozwolić, a nie ze spadku liczby turystów wyjeżdżających za granicę. Można łatwo zrozumieć, że taka argumentacja jest obecnie dla poprawnych politycznie mediów mocno niewygodna, ale mieszanie polityki z turystyką nie jest najlepszym pomysłem. Warto jednak wykazywać trochę logiki w konstruowaniu przekazu, nie mówiąc o tym, że forsowanie takich poglądów przez media z pewnością nie służy pozytywnemu nastawieniu klientów do zagranicznych wyjazdów.

Zmiany w bieżącej sytuacji na głównych kierunkach na bazie danych Enovatis

Po omówieniu sytuacji w ostatnim sezonie zimowym wypada zatrzymać się przez przynajmniej krótką chwilę na sytuacji trwającego właśnie sezonu letniego. Jako nowy element w ocenie sytuacji w zmianach dynamiki rezerwacji na głównych kierunkach wybieranych przez polskich turystów, w tym tych uważanych za bezpieczne, a także tych budzących obawy turystów, tradycyjnie pomocnych może być kilka wykresów, które bazują na najnowszych danych przedstawionych 1 lipca przez spółkę Enovatis (m.in. portal Wakacje.pl) oraz innych dostępnych w tym zakresie danych.

Można z nich wyciągać rozliczne wnioski, ale chcieliśmy zwrócić uwagę  przynajmniej na cztery elementy, a mianowicie na odwrócenie pozytywnego trendu sprzedaży wycieczek do Turcji (prawdopodobnie chwilowe), jednoczesną poprawę sprzedaży Grecji, na konsekwentne wytracanie dynamiki wzrostu sprzedaży kierunków hiszpańskich, a także na utrzymywanie się przez drugi kolejny miesiąc słabych tendencji sprzedaży Egiptu, co może być utrzymującym się rezultatem katastrofy egipskiego samolotu, który odbywał rejs z Paryża do Kairu.




Dynamika sprzedaży w kolejnych okresach przekłada się na zmiany miesięcznych udziałów poszczególnych kierunków w rynku jako całości, które według danych Enovatisu przedstawiały się tak jak to przedstawiono na poniższym wykresie.




II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1. Zestawienia bazują na cenach dla wylotów w okresie  01-07 sierpnia 2016 r. zebranych w dniu 01 lipca.

W minionym tygodniu ceny spadły o średnio 12 złotych, a  największe zniżki  wystąpiły na Cyprze, Teneryfie oraz w Portugalii
o 162, 91, 87 złotych. Największe zwyżki cen miały miejsce w Hurghadzie, w Maroku i na Majorce o 131, 72 i 46 złotych.

Przebieg zmian średniej ceny w poszczególnych tygodniach tegorocznego sezonu przedstawia poniższy wykres, a zmiany cen w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.






2. Badanie średniej ceny lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że w wyniku ostatniego spadku cen, ale również w rezultacie sporego wzrostu cen wycieczek na początku lipca 2015 stały się one niższe  od poziomu ubiegłorocznego o 35 złotych. Przedłuża to okres, w którym oscylują one w pobliżu średnich cen z sezonu 2015 stając się od nich na przemian nieco niższe lub nieco wyższe.

Przebieg różnicy cen rok do roku w poszczególnych tygodniach tegorocznego sezonu przedstawia poniższy wykres, a sytuację w tym zakresie w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.






Spośród dużych kierunków pozycję lidera zwyżek cen wycieczek rok do roku siódmy tydzień z rzędu utrzymała choć z trudem - Bułgaria droższa teraz wobec średniej sprzed roku o 113 złotych (poprzednio była droższa o 173, 165, 161, 204, 165, 147, 144, 129, 38, 66, 89 i 69 złotych), a wcześniej była tańsza nawet o kilkadziesiąt złotych). Bułgaria stała się liderem wzrostów po tym jak ceny Grecji, a szczególnie Kanarów zanotowały wówczas dość istotne spadki. Ta pierwsza nadal utrzymuje pozycję wicelidera i jest droższa o średnio 90 złotych (poprzednio była droższa o  108, 99, 113, 120, 102, 99 i 83 złote), przy czym z jej wysp nadal największe średnie wzrosty cen wykazują Rodos i Kreta o 201 i 141 złotych, a spadki Zakintos i Korfu   o 64 i 45 złotych.

Po zaledwie jednotygodniowym przebywaniu wśród kierunków droższych niż przed rokiem ponownie do mniej kosztownych powróciły Kanary, które są teraz tańsze i to aż o średnio 108 złotych - poprzednio Kanary były droższe o 13 złotych, przedtem tańsze o 93 i 36 złotych, wcześniej droższe o 27 złotych, jeszcze wcześniej droższe o 37, 38, 141 i 3 złote, a w jeszcze  dawniejszych tygodniach tańsze o 17, 23, 23, 62, 70, 70, 57 i 46 złotych). Jak widać ceny Kanarów prezentują w tym roku wobec ubiegłego sezonu typowy przekładaniec. Z tamtejszych wysp nadal kosztowniejsze niż przed rokiem pozostaje Lanzarote
o 154 złote, a znacznie niższe ceny do zeszłorocznych prezentują pozostałe wyspy, a w szczególności Teneryfa - o aż 273 złote.

Z dużych kierunków, na których ceny są teraz niższe niż przed rokiem, prym niezmiennie już od ponad pięciu miesięcy wiedzie Turcja - tańsza teraz o średnio 185 złotych (poprzednio była tańsza o 194, 207, 217, 182, 212, 232, 169, 72, 263 i 223 złote). Ostatnio na rynku polskim oraz na głównych rynkach europejskich pojawiły się pewne symptomy poprawy popytu na wyjazdy do Turcji. Dane z rynku niemieckiego wskazywały, że w maju spadki liczby rezerwacji Tureckiej Riwiery zmniejszyły się do zaledwie 8 procent, podczas gdy jeszcze w marcu wynosiły około 50 procent. Turcji może jednak przejściowo zaszkodzić niedawny zamach w dniu 26 czerwca na stambulskim lotnisku, w którym życie straciło ponad 40 osób.

Kierunkiem, na którym w pierwszej połowie sezonu sprzedaży średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po 13-procentowej dewaluacji egipskiego funta w połowie marca ceny spadły poniżej ubiegłorocznych. W ostatnim tygodniu ceny były niższe - o średnio 38 złotych (poprzednio były niższe o 55, 58, 22, 37, 74, 31, 61, 66 i 100 złotych, przejściowo wyższe o 6, wcześniej niższe o 43, 54, 84, 77 oraz o 2 złote, a jeszcze wcześniej wyższe o 21, 59 i 60 złotych). Nadal znaczną przecenę wobec sezonu 2015 notuje Marsa Alam
o średnio 161 złotych, a istotnie kosztowniejsza jest Hurghada o 85 złotych.

Na mniejszych kierunkach wyższe ceny niż przed rokiem oferowane są obecnie w Maroku i Tunezji
o 84 i 28 złotych, a tańsze są Cypr, Portugalia i Majorka o 262, 183 i 74 złote.

W znacznie większym stopniu niż rok do roku zmieniły się średnie ceny imprez turystycznych na głównych kierunkach w okresie od początku sprzedaży (mniej więcej od połowy października). Pokazuje to poniższa mapka, która uzmysławia przy okazji skalę wzrostu cen. W przypadku niektórych kierunków; Bułgaria, Kanary i Majorka, wzrosty te wynoszą kilkanaście procent (w okresie 8 miesięcy) co wielokrotnie przekracza skalę korzyści możliwych do osiągnięcia przy najlepszych lokatach, które w tym okresie oferowały i oferują banki.




3. Wśród dużych biur podróży po jednotygodniowej nieobecności na pozycję lidera obniżek cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu powróciło biuro TUI, tańsze teraz średnio o 87 złotych niż przed rokiem. Wiceliderem zostało biuro Grecos ze średnią ceną wycieczek o blisko 40 złotych niższą niż w sezonie 2015, a kolejną pozycję zajmuje biuro Wezyr z ceną niższą o około 10 złotych niż przed rokiem. Niemal dokładnie taką samą średnią cenę jak w sezonie 2015 prezentuje obecnie oferta biura Itaka, niewiele bo o 25 złotych droższy jest Rainbow, za to w większym stopniu o około 65 złotych - droższe są oferty biur Neckermann i Exim Tours, a największą zwyżkę wobec cen ubiegłorocznych prezentuje teraz oferta biura Sun & Fun o około 140 złotych.

Warte zaznaczenia :

- spadek bieżących cen imprez może mieć związek z korektami cen wynikającymi z zaskoczenia słabszym od oczekiwań popytem, a także z powrotem osłabionego w związku z Brexitem złotego do poprzednich poziomów.

- zwraca uwagę trwający już od czterech tygodni powolny, ale konsekwentny spadek cen Bułgarii, który wyniósł w tym okresie już blisko 70 złotych. Kierunek ten cieszy się w tym sezonie dużym powodzeniem, ale można odnieść wrażenie, że niektórzy touroperatorzy przesadzili ze zwiększaniem na nim oferowania i obecnie mają kłopoty z odpowiednim wypełnianiem samolotów, co może prowadzić nawet do anulacji niektórych czarterów.

III. Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej
spadki cen w Ryanair, wzrosty w Wizzair

1. Po
rekordowo niskich poziomach w tym sezonie letnim osiągniętych przed czterema tygodniami, średnie ceny w tanich liniach Ryanair rozpoczęły dość silne cenowe odbicie, które w minionym tygodniu najwyraźniej dostało zadyszki i ceny tym razem spadły o 40 złotych (wcześniej wzrastały o 58, 14 i 47 złotych). W większym stopniu zniżkowały ceny przelotów na Kanary - o średnio 70 złotych (z 1022 do 952 złotych), a na pozostałych kierunkach spadek wyniósł 24 złote (z 691 do 667 złotych). Najbardziej staniały rejsy z Wrocławia na Teneryfę o 217 złotych, a zdrożały z Krakowa na Sardynię   o 254 złote.

Po chwilowych spadkach do wzrostów powróciły za ceny przelotów w liniach Wizzair
o średnio 86 złotych (poprzednio spadły o 47 złotych , a wcześniej wzrastały o 86 i 56 złotych). Największe zwyżki dotyczyły  rejsów z Warszawy do Burgas o średnio 190 złotych, a spadki połączenia z Warszawy na Cypr o 60 złotych.

Warte zaznaczenia :

- po trzech tygodniach dużego odbicia cenowego cen przelotów u tanich przewoźników trend wzrostowy uległ zahamowaniu, aczkolwiek na relatywnie wysokim poziomie. Tanie linie cieszą się w tym sezonie wśród polskich klientów bardzo dużym powodzeniem, ale powstaje wrażenie, że ich oferta
powiększona na głównych kierunkach, czyli na Kanarach i Grecji o ponad 50 procent może być jednak zbyt duża jak na możliwości tegorocznego generalnie osłabionego rynku. Powoduje to znaczne wahania wyznaczanych przez algorytmy cen, które przestały się już układać w dość jednolity trend wzrostowy jaki często miał miejsce w tanich liniach w przeszłości. Powoduje to znaczące utrudnienie doboru odpowiedniego momentu zakupu przelotu zarówno dla klientów jak też dla doradzających im czasami w tej kwestii turystycznych agentów.


Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.

Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl


Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego