161102Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

161102Analiza Cen LATO

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


2.11.2016 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2017
Miniony letni sezon turystyczny w coraz lepszym świetle...

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2017. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 7-13  sierpnia 2017 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl .

I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej

Kolejny bardzo wysoki wzrost sprzedaży wycieczek

Ubiegłotygodniowy raport z systemu MerlinX drugi raz dotyczył już nowego roku turystycznego 2016/2017, czyli wycieczek realizowanych w miesiącach listopad 2016-październik 2017. Przyniósł on dość optymistyczne rezultaty, ponieważ sprzedaż najważniejszych dla branży imprez lotniczych wzrosła o 45,6 procent, a sprzedaż skumulowana tych imprez wzrosła o ponad 36,7 procent. Należy pamiętać, że w tym roku wcześniej rozpoczął sprzedaż branżowy lider, czyli Itaka, a także niektórzy inni organizatorzy, co niewątpliwie przyczyniło się do wysokiej dynamiki sprzedaży. Pewną rolę w wysokiej dynamice sprzedaży odgrywać może także fakt, że oferta first minute Itaki wydaje się w tym roku relatywnie bardzo atrakcyjna, co mogło skłonić wielu klientów do wcześniejszych zakupów, zwłaszcza niektórych kierunków jak np. Grecja.

Z drugiej strony należy jednak mieć na względzie, że podobna sytuacja, czyli przyspieszenie startu first minute w ubiegłym sezonie, wygenerowała jeszcze wyższą dynamikę tygodniowego wzrostu rok do roku liczby sprzedanych wycieczek lotniczych, a mianowicie o ponad 142 procent, a dynamika skumulowanej sprzedaży przekroczyła wówczas 69 procent. Jak zapewne wiele osób jeszcze pamięta, od połowy listopada tygodniowe sprzedaże imprez lotniczych osunęły się jednak poniżej poziomów notowanych w poprzedzającym sezonie (2014/2015) o nawet 30-45 procent, a na powrót do względnie trwałych dodatnich dynamik sprzedaży trzeba było czekać aż do pierwszej dekady lipca.

Na bardziej jednoznaczną ocenę tegorocznego startu sprzedaży sezonu lato 2017 trzeba będzie poczekać jeszcze 2 do 3 tygodni, choć prawie nie ulega kwestii, że przekazywane rezultaty zamienią się niebawem ze słabszych na znacznie lepsze niż było to przed rokiem.

W międzyczasie środowisko turystyczne poznaje natomiast kolejne nowe istotne informacje pozwalające lepiej ocenić właśnie zakończony sezon letni 2017 w branży turystycznej (Grecos) lub rzucające więcej światła na  koniunkturę w nowym sezonie zimowym 2016/2017 (Rainbow).

Grecos Holiday - biznesowym sukcesem i dynamiką wzrostu zaskoczył konkurentów

Ważnym wydarzeniem dokładającym kolejną porcję informacji dotyczącą lata było spotkanie kierownictwa biura podróży Grecos z grupą 150 jego najlepszych sprzedawców w kraju, a które odbyło się w dniach 22-25 października na wyspie Kos. Ponieważ Grecos jest obecnie najprawdopodobniej czwartym organizatorem w kraju, a jednocześnie znamy już wstępne informacje o wielkości sprzedaży podane niedawno przez lidera rynku, czyli Itakę oraz regularne informacje w formie bieżących raportów giełdowych podawanych przez biuro Rainbow, które jest branżowym wiceliderem, to informacje Grecosa stanowią kolejny istotny postęp w kompletowaniu wiedzy o kończącym się roku w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej.

Informacje przekazane na spotkaniu okazały się znacznie lepsze niż można było przypuszczać. Oznaczają one, że ten i tak najbardziej dynamiczny na przestrzeni ostatnich lat organizator turystyki wcale nie zwalnia tempa wzrostu i to w warunkach lekkiego spadku w branży, gdy mówimy o 12 miesiącach roku turystycznego lub prawdopodobnej stagnacji, gdy rozpatrujemy tylko sezon letni. Podano, że liczba klientów, którzy wyjechali z biurem Grecos do Grecji osiągnęła 163 tysiące, co stanowi wzrost rok do roku o prawie 20 procent. Jest to rezultat, który daje obecnie Grecosowi pozycję lidera na tym zdecydowanie najważniejszym kierunku czarterowych wyjazdów Polaków - patrz tekst: http://turystyka.rp.pl/artykul/705167,1294452-Grecos--Jestesmy-czempionami.html

Wyprzedził on na tym kierunku generalnego lidera branży Itakę o około 4 tysiące klientów. Itaka obsłużyła w Grecji około 159 tysięcy turystów. Taką z kolei informację podała Itaka na spotkaniu z grupą swoich 170 najlepszych sprzedawców agencyjnych i franczyzowych w dniach 15-16 października - patrz tekst:
http://turystyka.rp.pl/artykul/705167,1293569-Itaka--Grecja-mamy-prawie-wylacznie-na-wylacznosc.html

Wzrost przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych Grecosa może być nawet nieco większy, gdyż przez dużą część sezonu ceny kształtowały się powyżej poziomów ubiegłorocznych. W rozwoju swojego biznesu Grecos korzysta znacząco na trafnym wyborze zasadniczego kierunku swojej działalności, który wbrew niektórym wcześniejszym przewidywaniom rozwinął się w kilku ostatnich latach z nieoczekiwanie wysoką dynamiką. Jednak nie wszyscy touroperatorzy dostrzegli, a przynajmniej potrafili wykorzystać szansę która dawała Grecja.

Dla budowy pozycji Grecosa kluczowy był rok 2012, w którym, po części na skutek zawirowań polityczno-ekonomicznych wielu organizatorów odsunęło się od kierunków greckich. W tym ważnym dla Grecji roku organizator poszedł jednak jak gdyby pod biznesowy prąd i osiągnął tym samym przełomowy dla siebie sukces, który radykalnie zmienił jego dotychczasową pozycję w tym kraju. Rezultat roku 2012 był taki, że Grecos urósł biznesowo w Grecji o około 30 procent podczas gdy pozostali organizatorzy zanotowali (jako grupa) spadek liczby klientów wynoszący około jednej trzeciej. Dlatego też na styczniowej konferencji OSAT w 2013 roku określiliśmy ówczesne osiągnięcie Grecosa jako sukces roku w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej
patrz tekst: http://turystyka.rp.pl/artykul/975475-Rok-2012-w-turystyce---koniec-spekulacji--poczatek-analiz.html

Tendencje zimowej przedsprzedaży Rainbowa korzystniejsze niż się wydaje

W dniu 20 października swoje dane o przedsprzedaży zimy do 15 października podał w giełdowym raporcie Rainbow. Nie wzbudziły one zadowolenia inwestorów, gdyż wzrost liczby sprzedanych imprez w wysokości 8,3 procent był chyba zbyt niski wobec ich oczekiwań. Wygląda jednak na to, że nie wszyscy przeanalizowali rezultaty zmian tempa przedsprzedaży. Otóż obecny sezon charakteryzuje się znacznymi wahaniami popytu, a cechą charakterystyczną jest generalna tendencja do opóźniania momentu dokonywania rezerwacji. W ten sposób okres do 31 lipca (data poprzedniego raportu) zawiera w sobie wcześniejszy okres słabej koniunktury, a okres po 31 lipca - późniejszy i stanowczo lepszy.

Po przeliczeniach danych z raportów wynika, że w ostatnich 2,5 miesiącach, które są bardziej adekwatne dla kolejnego okresu przedsprzedaży, jej dynamika wzrostu wyniosła prawie 25,5 procent, co stawia zimową przedsprzedaż Rainbowa w znacznie korzystniejszym świetle i pozwala sądzić, że nadchodzący sezon zimowy może być również dla innych podmiotów z branży bardziej udany niż przypuszczano jeszcze przed kilkoma miesiącami.

Sprzedaż Turcji w Niemczech coraz lepsza  

Turystyczne portale zza naszej zachodniej granicy dość regularnie podają sytuację w zakresie sprzedaży imprez turystycznych na najważniejszych dla tamtejszych turystów kierunkach letniego wypoczynku. Jak już zaznaczaliśmy dane te są dla naszej branży o tyle interesujące, że wskazują w jakich rejonach turystycznych można  i należy się liczyć z rosnącą lub malejącą konkurencją biznesową ze strony dużych niemieckich biur podróży. Istotną kwestią jest również to, że mogą one pokazywać ogólne trendy w postrzeganiu zagrożenia terroryzmem u naszych zachodnich sąsiadów.

Ostatnie informacje wynikające z ankiet przeprowadzanych w biurach agencyjnych i/lub ze statystyk systemów rezerwacyjnych, a zatem zawierające również sytuację w sprzedaży wrześniowej nadal wskazują na skumulowany spadek liczby rezerwowanych imprez turystycznych o około 7 procent. Tak znaczny spadek wynika zapewne z połączonego wpływu obaw przed terroryzmem oraz z ekspansji tanich przewoźników, a zwłaszcza linii Ryanair, który założył aż czterokrotne zwiększenie swojego udziału w niemieckim rynku w okresie najbliższych 4-5 lat. Tak jak jednak kilkakrotnie zaznaczaliśmy już w innych materiałach wydaje się, że ważny dla wyników sprzedaży w Niemczech kierunek, jakim jest Turcja szczyt negatywnego postrzegania wśród turystów ma już za sobą, a punktem zwrotnym okazała się
dość nieoczekiwanie - nieudana próba puczu wojskowego w nocy z 15/16 lipca.

Tradycyjnie przedstawiamy sytuację na najważniejszych kierunkach na przestrzeni poszczególnych miesięcy roku turystycznego z uwzględnieniem września, a zawiera ją poniższa tabela:



Z tabeli i z danych sierpniowych i wrześniowych widoczny jest dość silny trend poprawy sprzedaży Turcji i jednocześnie osłabiony popyt na kierunki greckie, który może negatywnie reagować na lepszą ostatnio pozycję Turcji. Trendy biznesowe występujące pod koniec sezonu są o tyle istotne, że zawierają w sobie pewne refleksje, które mogą się ujawnić w kolejnym roku turystycznym. Powoli dla rozwoju sytuacji w nadchodzącym sezonie letnim coraz większej wagi zaczyna nabierać kwestia możliwych przesunięć popytu na wyjazdy turystyczne pomiędzy Grecją a Turcją.

Czas poszukiwania odpowiedzi na takie i inne pytania, jak również podsumowania kończącego się sezonu i jeszcze bardziej interesujące perspektywy polskiej turystyki wyjazdowej w rozpoczynającym się już niedługo nowym roku turystycznym przyjdzie w kolejnych materiałach oraz na   konferencji „Turystyka wyjazdowa 2017 - czy powtórzy się sukces roku 2016?”, która odbędzie się 25 listopada w ramach Międzynarodowych Targów Turystycznych TT Warsaw 2016.


II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach formę wizualizacji omawianej tematyki cen turystycznych imprez oraz przelotów lotniczych, a mianowicie w postaci mapek. W okresie intensywnej równoległej sprzedaży wycieczek sezonu zimowego i letniego, zestawienia będą sporządzane co dwa tygodnie naprzemiennie dla zimy i lata. W związku z tym chcielibyśmy zaznaczyć, że mapki zawierają krótkoterminowe zmiany cen wobec poprzedniego tygodnia, a nie wobec poprzedniego zestawienia. Wersję odniesienia wobec uprzedniego tygodnia wybraliśmy kierując się przekonaniem, że ostatnie zmiany są zobrazowania aktualnej sytuacji ważniejsze od zmian w bardziej rozciągniętym okresie, a ponadto różnicę cen wobec ostatniego zestawienia można łatwo uzyskać porównując ceny z dwóch kolejnych edycji raportów. Przedstawiane w poprzednich materiałach przebiegi wahań średniej ceny pojawią się ponownie, gdy liczba notowań cen będzie już na tyle duża, że będzie pozwalała na sporządzanie takich wykresów.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz drugi w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2017 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień tydzień sierpnia (07.08-13.08 2017), zebranych w dniu 28 października z cenami dla tego samego okresu zebranych w dniu 21 października, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi w dniu 30 października 2015 roku.

Należy zaznaczyć, że przedstawione bieżące porównania i zestawienia nie są jeszcze w pełni reprezentatywne, ponieważ ze względu na dość wczesny termin ich sporządzenia nie występują w nich jeszcze pełne oferty niektórych touroperatorów lub nie ma ich wcale. W tym porównaniu bierze udział około 1900 (w poprzednim zestawieniu około 1150 hoteli) podczas gdy docelowo ich liczba powinna przekroczyć trzy tysiące. Mając na względzie to zastrzeżenie warto zapoznać się ze zmianami średnich cen imprez czarterowych rok do roku na głównych kierunkach wyjazdów wypoczynkowych Polaków.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 7 i 13 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 24 złote (poprzednio o 4 złote). W analogicznym okresie przed rokiem tygodniowa zmiana cen wycieczek była w podobnie umiarkowanej skali, gdyż wystąpił wtedy wzrost średnich cen o 14 złotych. Największe wzrosty odnotowano tym razem w Maroku - o 126 złotych oraz na Synaju i na Chalkidiki - o 123 i 71 złotych, a największe zniżki średnich cen wycieczek (choć bardzo niewielkie) miały miejsce w tym tygodniu na Majorce i Teneryfie
o po 19 złotych oraz na Rodos o 6 złotych.

Zmiany cen wycieczek jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka.



2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2017 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 131 złotych (poprzednio były wyższe o 104 złote). Jest to sytuacja odmienna niż miało to miejsce w końcu października 2015, gdyż wówczas średnia cena rok do roku spadała o 77 złotych.

Odwrotny trend może po części wynikać z innego postrzegania bieżącej koniunktury i perspektyw w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. W zeszłym roku na słabe nastroje w dużej mierze wpływała eskalacja niekorzystnych wydarzeń na niektórych kierunkach o dużym znaczeniu dla polskich turystów, podczas gdy obecnie organizatorzy są pod pozytywnym wrażeniem dobrej końcówki minionego sezonu, jak również obiecującej sprzedaży lata 2017, a zwłaszcza na kierunkach greckich.

Sytuację w zakresie zmian cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka.



Spośród dużych kierunków najwyższy średni wzrost cen wobec ubiegłego roku nadal wykazują Wyspy Kanaryjskie, gdzie znalazły się one powyżej poziomu zeszłorocznego o 184 złote (poprzednio o 208 złotych). Należy jednak zaznaczyć, że nadal największy dodatni wpływ na te zwyżkę (podobnie było przed dwoma tygodniami) wywiera duży wzrost cen na Lanzarote (o 414 złotych), który może się nie utrzymać w przyszłości, w tym również z powodu, że na tym kierunku pojawiła się oferta tanich linii Wizzair. Z Wysp Kanaryjskich nadal najsłabsze bieżące tendencje cenowe wykazuje  Teneryfa, gdzie średnie ceny wzrosły najmniej, czyli o zaledwie 23 złote.

Kierunkiem, który w sezonie lato 2016 dość konsekwentnie wykazywał największe zwyżki cen rok do roku była Grecja, która również w nowym rozdaniu jest również istotnie, bo o średnio 142 złote (poprzednio o 116 złotych) kosztowniejsza niż rok temu. Warto też zauważyć, że nadwyżka średnich cen wycieczek do Grecji nad cenami ubiegłorocznymi wzrasta, podczas gdy na Wyspach Kanaryjskich maleje. Taka sytuacja może mieć związek z dużym powodzeniem kierunków greckich w obecnej fazie sprzedaży first minute. Największe średnie wzrosty cen nadal wykazuje wyspa Kos  
o 187 złotych, większość pozostałych kierunków notuje wzrosty w granicach 160-180 złotych, a średnią dynamikę zwyżek zaniża wyspa Korfu z niedużym wzrostem 59 złotych (ale poprzednio notowała spadek o 2 złote) oraz dość drogie w ubiegłym sezonie Chalkidiki, gdzie nastąpił spadek o 94 złote Poprzednio spadek był większy o 165 złotych).

Kolejna na liście ważnych dla polskich turystów kierunków jest Bułgaria kosztowniejsza niż przed rokiem o średnio 100 złotych (poprzednio o 93 złote). W tym wzroście niewątpliwie pomogła Bułgarii dość niska baza odniesienia, bowiem w zeszłorocznych first minute kierunek ten wystartował stosunkowo słabo ze spadkiem cen przewyższającym ogólną średnią (spadek o 124 złote wobec średniego spadku o 77 złotych).
W poprzednim zestawieniu największe zniżki wobec okresu sprzed roku wykazywał Egipt (o 87 złotych), ale obecnie sytuacja uległa zmianie, gdyż ceny niemal zrównały się z ubiegłorocznymi (są niższe o zaledwie 3 złote). Jest to mniej więcej po połowie efekt teraźniejszego wzrostu cen
o 40 złotych i w podobnej skali spadku porównywalnych cen przed rokiem). Obecnie przeceny wobec ubiegłego roku występują w Marsa Alam i w Hurghadzie o średnio 32 i 30 złotych, a wyższe są ceny wycieczek na Synaj o średnio 109 złotych.

W tej sytuacji najbardziej przecenionym rok do roku dużym kierunkiem stała się Turcja, gdzie ceny obniżyły się o średnio 50 złotych (poprzednio było to 56 złotych). Taka przecena nie wydaje się zbyt duża, ale należy pamiętać, że kierunek ten sporo staniał już przed rokiem, gdyż to właśnie Turcji towarzyszył wówczas wzrost obaw klientów przed możliwą dalszą eskalacją niebezpiecznych zdarzeń w tym również w odwiedzanych przez nich regionach turystycznych.

Obecnie, pod względem bezpieczeństwa kraj ten postrzegany jest lepiej, a punktem zwrotnym, dla wielu obserwatorów dość niespodziewanie stała się nowa sytuacja, która powstała nieudanym puczu wojskowym z nocy 15/16 lipca prowadząca do rosnącego przekonania o coraz wyższym stopniu kontroli przez władze sytuacji wewnętrznej w kraju, a zwłaszcza w regionach turystycznych, jak również oficjalne przywrócenie czarterowego ruchu turystycznego Rosjan do Turcji.

Ceny na tym kierunku mogą się nadal kształtować bardzo korzystnie, gdyż kraj ten będzie chciał odzyskać swoją pozycję w międzynarodowym ruchu turystycznym, a starania te na razie wspomaga stopniowo osłabiająca się miejscowa waluta.

Z mniejszych kierunków nadal zdecydowanie największe zwyżki cen, zapewne przejściowo, notuje obecnie Maroko, gdzie średni poziom cen wzrósł o 567 złotych. Znacząco droższa jest też Majorka  
o 256 złotych, w mniejszym stopniu Portugalia i Cypr o 201 i 115 złotych, a tańsze niż w minionym sezonie są obecnie wycieczki do Tunezji o średnio 35 złotych.

Warte dodatkowego zaznaczenia :

Na zmiany cen na głównych kierunkach w sezonie lato 2015 spory wpływ wywierały fluktuacje popytu związane z obawami turystów przed potencjalnym występowaniem na nich niebezpiecznych zdarzeń i wpływ ten częściowo nie ustał do dzisiaj. Dlatego interesujące może być porównanie z okresem sprzed dwóch lat czyli cen z końca października 2014 roku na sezon letni 2015. Jesień przed dwoma laty była okresem, w którym obawy przed terroryzmem grały dużo mniejszą rolę, a więc stanowią dobrą bazę odniesienia do ukazania wpływu obecnych obaw na poziomy cen na poszczególnych kierunkach i ewentualnego oddzielenia ich od wpływu czynników makroekonomicznych i biznesowych.



Na mapce widać wyraźnie, że znacząco niższe stały się ceny na kierunkach kojarzonych z występowaniem ryzyka dla ruchu turystycznego. Dotyczy to zwłaszcza Turcji i Tunezji, bowiem spadek cen w Egipcie został całkowicie zneutralizowany znacznym wzrostem kursu dolara (ceny nawet wzrosły o 110 złotych), który w październiku 2014 był o ponad 0,50 złotego niższy niż obecnie (wynosił wówczas około 3,30 zł).

Zwyżki średnich cen były udziałem kierunków uważanych za względnie bezpieczne, ale dość wyraźnie widoczny jest na nich wpływ konkurencyjnego segmentu wycieczek organizowanych samodzielnie w oparciu o rejsy tanimi liniami. Zwyżka średnich cen na Kanarach była bowiem minimalna (8 złotych), gdyż obniżała je presja rosnącej oferty ze strony LCC. W dużo większej wzrosły średnie ceny w Grecji (95 złotych), a zdecydowanie największe zwyżki odnotowała Majorka (191 złotych), na której tanie linie Ryanair redukowały swoją ofertę.

3. W obecnym zestawieniu ze względu na stosunkowo wczesny termin jego sporządzenia nie występują jeszcze pełne oferty wielu touroperatorów, a ofert niektórych z nich nie ma jeszcze wcale, więc porównania cen u wiodących touroperatorów posiadają mniej reprezentatywny charakter niż zwykle, ale mając na względzie to zastrzeżenie warto jednak zaznajomić się ze skalą zmian średnich cen imprez czarterowych rok do roku u najważniejszych z nich.

We wszystkich największych biurach ich ceny wzrosły, ale zwyżki poniżej średniej odnotowano jedynie w biurze Itaka
nadal około 50 złotych (średnia zwyżka to 131 złotych), a nieznacznie powyżej średniej w biurze Neckermann. U pozostałych organizatorów ceny stały się w mniejszym lub większym stopniu wyższe od cen ubiegłorocznych przy czym do tych pierwszych należą biuro Grecos, pomimo faktu, że to ostatnie biuro sprzedaje głównie ponadprzeciętnie drożejącą Grecję.

W tym, co dla turystów ma największe znaczenie, czyli w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to pozycję dominującego lidera zajmuje biuro Itaka, które ma aż 39 takich oferty i wyprzedza biura TUI (17 ofert) oraz Rainbow (15 ofert). Należy zaznaczyć, że relatywna pozycja Itaki jest pod tym względem jeszcze znacznie korzystniejsza niż przed rokiem. To zwykle bardzo atrakcyjne biuro pod względem cen w okresie sprzedaży first minute, w ubiegłym sezonie o tej porze również było liderem, ale z liczbą 27 najlepszych ofert. Wśród małych organizatorów stosunkowo dużą liczbę niedrogich propozycji oferuje teraz biuro Net Holiday (9 ofert).

Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej

1. W porównaniu z poprzednim zestawieniem
średnie ceny przelotów w tanich liniach Ryanair z wylotami w badanym okresie (7-13 sierpnia) niemal nie uległy zmianie, spadły bowiem o zaledwie 3 złote (z 793 do 790 złotych) przy zniżka ta była skutkiem spadku średniej ceny przelotów na Kanary
o 16 złotych - z 1028 do 1012 złotych, a średni poziom cen na pozostałych kierunkach nie uległ zmianie (nadal wyniósł 737 złotych). Największy wzrost odnotowano na rejsach z Krakowa na Maltę o 110 złotych, a spadek na trasie z Rzeszowa na Korfu o 90 złotych.

W liniach Wizzair średnie ceny nieco wzrosły, a mianowicie o 20 złotych (z 875 do 895 złotych), a najwięcej zdrożały rejsy z Warszawy na Sardynię
o 195 złotych, a staniały z Warszawy na Lanzarote o 80 złotych.

2.
W porównaniach rok do roku średnie ceny w liniach Ryanair na kierunkach turystycznych ogółem są obecnie nadal umiarkowanie wyższe od cen sprzed roku, a mianowicie o 70 złotych (poprzednio o 88 złotych), czyli wzrosły o niecałe 10 procent. Obniżeniu uległy średnie ceny przelotów na kierunkach kanaryjskich
o 38 złotych do 1012 złotych, czyli spadły o prawie 4 procent. Średnie ceny rejsów na pozostałych kierunkach istotnie wzrosły o 93 złote do 737 złotych, czyli o blisko 14,5 procent. Największe wzrosty cen rok do roku wykazują połączenia z Warszawy do Lizbony o 430 i 310 oraz z Krakowa na Maltę o 270 złotych, a spadki z Wrocławia na Teneryfę o 260 złotych.

Bez większych zmian pozostał natomiast poziom średnich cen rok do roku w liniach Wizzair, który obniżył się o zaledwie 5 złotych (poprzednio o 6 złotych), czyli o 0,6 procent. Najbardziej spadły ceny przelotów z Warszawy do Lizbony
o 250 złotych czyli odwrotnie niż w liniach Ryanair, a wzrosły z Warszawy do Alicante o 310 złotych.

Należy też dodać, że linie Wizzair nadal oferowały w minionym tygodniu najtańsze połączenie na kierunkach kanaryjskich, a mianowicie w Katowic na Lanzarote za 658 złotych, czyli o 210 złotych taniej od najtańszego połączenia w liniach Ryanair, którym był rejs z Wrocławia na Teneryfę za 868 złotych.

3. Średnie ceny dla kierunków sezonu lato 2017, z wylotami w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia i wspólnych dla tanich linii i czarterów były w tych pierwszych przy połączeniach Warszawy niższe od średnich cen czarterów o 346 złotych i wyniosły 790 złotych, a przy połączeniach z Katowic/Krakowa były niższe o 302 złote i wyniosły 759 złotych.

Wobec roku ubiegłego ceny w LCC przy wylotach z Warszawy wzrosły o średnio 39 złotych, a z Katowic/Krakowa w tej samej skali spadły, czyli również o 39 złotych. Dość wyraźnie obniżyły się natomiast ceny rejsów czarterowych, których średnia cena rok do roku spadła dla połączeń z Warszawy o 99 złotych do 1136 złotych oraz z Katowic/Krakowa, których cena spadła o 75 złotych do 1061 złotych. W rezultacie obniżyła się średnia różnica w cenach przelotów w LCC i czarterów (na korzyść LCC) z 411 złotych w ubiegłym sezonie do 324 złotych obecnie.



Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.

Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl



Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).

Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.


Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego