Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
9.10.2017 -
Świetna sprzedaż końca lata i całkiem dobra imprez zimowych…
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym 2017/18. Obejmuje ona okres pierwszego tygodnia zimowych ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego definiowanego jako 15-
I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej
1. Ostatni tydzień września z kolejną wysoką dynamiką wzrostu sprzedaży wycieczek
Najnowszy raport z systemu MerlinX (39/2017), z którym można się zaznajomić w mediach przyniósł nowe korzystne dane o wysokiej dynamice bieżącej sprzedaży zdecydowanie najważniejszych dla branży imprez lotniczych, podobnie jak raporty z trzech pierwszych tygodni września. Wyniosła ona 30,1 procent (w wcześniejszych tygodniach było to + 35,5 +13,7 oraz +12,1 procent), a ten wysoki wzrost wystąpił pomimo rekordowo wysokiej bazy, czyli korzystnej sprzedaży w tym samym okresie przed rokiem. Rosła ona wówczas o 23,9 procent i był to najlepszy wynik od początku sezonu.
Oznacza to, że wobec 2015 roku łączna dwuletnia dynamika wzrostu w ostatnim tygodniu września wyniosła ponad 61 procent (sic!). Jest to o tyle istotne dla branży, że oznacza dużą poprawę popularności wyjazdów powakacyjnych, czyli w okresie, w którym szczególnie silnie odczuwana jest konkurencja wyjazdów organizowanych przez turystów samodzielnie, w tym zwłaszcza przy wykorzystaniu często obniżanych cen przelotów u tzw. tanich przewoźników.
Należy jednak pamiętać, że takie wysokie przyrosty dotyczą już tylko niedużych wolumenów bieżącej sprzedaży, a ponadto są w dużej mierze skutkiem wydłużenia tegorocznego sezonu na niektórych kierunkach (zwłaszcza w Grecji) i pojawieniem się w związku z tym dodatkowej podaży ofert, której w porównywalnym okresie roku ubiegłego w tak istotnej skali nie było.
Z tego pierwszego powodu pomimo faktu, że ostatni wskaźnik wzrostu bieżącej sprzedaży był zdecydowanie wyższy od dotychczasowego wzrostu sprzedaży skumulowanej (+16,08 procent), to w rezultacie nastąpiła jednak tylko niewielka jego poprawa do poziomu +16,19 procent. Natomiast nadal w świetle alternatywnych danych napływających z rynku wynika, że jest to wzrost zbyt niski w porównaniu obecnymi realiami branży i to pomimo faktu, że niedawno (po trzecim tygodniu sierpnia) został on w raportach skorygowany o około 6 procent w górę.
Wyjątkowo dobrej sprzedaży lata -
W materiale przed trzema tygodniami przedstawiliśmy wysoką dynamikę przyrastania liczby sprzedanych wycieczek z wyjazdami we wrześniu, w miarę przybliżania się do końca miesiąca na tle analogicznej sytuacji w sierpniu oraz ostatecznie zrealizowanej sprzedaży w lipcu tego roku.
Zgodnie z wcześniejszymi przypuszczeniami sprzedaż wrześniowych wycieczek zakończyła się (według statystyk portalu Wakacje.pl), na poziomie wyższym od lipcowej, a także na niewiele niższym od sprzedaży sierpniowej. Według 10-
O przyczynach tak korzystnego stanu rzeczy pisaliśmy już w poprzednich materiałach, a należą do nich wyjątkowo zmienna i niesprzyjająca pogoda w kraju tej jesieni oraz zdecydowanie korzystniejsze ceny (zwłaszcza w porównaniu z większością tegorocznego sezonu letniego) na tych kierunkach, które posiadają jeszcze istotną rolę w sprzedaży, jak również bardzo duża poprawa nastrojów konsumenckich, które przebywają obecnie na poziomach tylko niewiele niższych aniżeli w rekordowych pod tym względem latach 2007-
Jednak może się okazać, że nadzwyczaj korzystny wrzesień wcale nie jest w tym sezonie ewenementem, gdyż relatywnie jeszcze nieco lepszy może być październik. W miesiącu tym działają zasadniczo te same czynniki, które sprzyjają wysokiej sprzedaży wyjazdów wrześniowych, zaś obecny stan zaawansowania zarezerwowanych wycieczek jest nawet wyższy niż we wrześniu.
Wykres zamieszczony poniżej przedstawia liczbę rezerwacji na końce poszczególnych tygodni pozostałych do końca miesiąca w odniesieniu do poziomu sprzedaży lipcowej (czyli tak jak miało to miejsce na wykresie poprzednim), a dodatkowo w odniesieniu do poziomu sprzedaży w październiku 2016 wobec lipca 2016. To co jest wyraźnie widoczne to bardzo już wysoki stopień zaawansowania październikowego wskaźnika pomimo faktu, że do końca miesiąca pozostało jeszcze ponad trzy tygodnie.
Dodatkowo i niejako wyprzedzająco został też zamieszczony wykres rezerwacji dla listopada, który jest już wprawdzie pierwszym miesiącem sezonu zimowego w turystyce wyjazdowej, ale na razie działają w nim te same korzystne czynniki, które tak efektywnie wspierały sprzedaż w końcowej fazie sezonu letniego.
Zaskakiwać natomiast mogą niskie ceny wycieczek obserwowane w październiku, zwłaszcza w obliczu sporego popytu, któremu sprzyja bardzo słaba pogoda w kraju. Wydaje się jednak, że wydłużając sezon organizatorzy wykreowali nieco zbyt dużą podaż, co mogło spowodować zachwianie równowagi popytowo-
Natomiast dokładniejsza obserwacja postępów rezerwacji w listopadzie wskazuje na błyskawicznie rosnącą rolę Egiptu w sprzedaży. Ogólny udział tego kierunku w rezerwacjach sezonu zimowego wzrósł w okresie ostatnich 2 tygodni z 11,4 do 17,3 procent, a w wyjazdach grudniowych z 14,8 do prawie 24 procent, co daje Egiptowi w tym miesiącu pozycję lidera.
Maleje natomiast nieco udział Hiszpanii w sprzedaży, zwłaszcza w miesiącach styczeń-
Na razie jest jeszcze stosunkowo niewiele konkretnych informacji o koniunkturze w sprzedaży imprez sezonu zimowego, a do nielicznych należą dane w tej kwestii podane w ostatnim raporcie giełdowym naszego jedynego notowanego na GPW touroperatora, czyli biura Rainbow. W ostatni czwartek poinformowano w nim, że dynamika wzrostu rok do roku sprzedaży skumulowanej imprez sezonu zimowego, które zostały sprzedane do 30 września osiągnęła +10,1 procent. Może się to wydawać wynikiem dość umiarkowanym, ale należy w tym miejscu przypomnieć, że jest ona jednak lepsza niż dla podobnego okresu przed rokiem (do 15 października), gdy wzrost ten wyniósł 8,3 procent.
Rozpatrując dynamikę wzrostu sprzedaży zimy, zwłaszcza na tle imponujących wzrostów sprzedaży końcowego okresu lata, warto również pamiętać, że w jej przypadku nie działa już bardzo silny czynnik fatalnej pogody wypychający niedoszłych krajowych urlopowiczów na zagraniczne wyjazdy. W przypadku sezonu zimowego czynnikami wzmacniającymi sprzedaż są świetne nastroje konsumenckie oraz spadek obaw przed wydarzeniami o charakterze terrorystycznym, w tym zwłaszcza w Egipcie, a czynnikiem tonującym tempo jej wzrostu jest stopniowo słabnąca na razie dynamika wzrostu realnych dochodów gospodarstw domowych.
W tym obszarze warto też zaznaczyć, że wszystkie trzy raporty opublikowane przez biuro Rainbow w kwestii sprzedaży imprez zimowych (w czerwcu, sierpniu i ostatnio) wskazywały na wyższą jej dynamikę niż miało to miejsce w odpowiednich okresach roku ubiegłego, chociaż tendencja poziomów tej dynamiki jest lekko spadkowa, a zatem teoretycznie zgodna z coraz mniejszym tempem wzrostu 12-
II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen turystycznych imprez oraz przelotów lotniczych w postaci mapek. Ponieważ obecnie zestawienia będą sporządzane co dwa tygodnie, czyli naprzemiennie dla zimy i lata, to mapki przedstawiają zmiany cen wobec poprzedniego tygodnia, a nie wobec poprzedniego zestawienia. Wersję odniesienia wobec poprzedniego tygodnia wybraliśmy uznając, że ostatnie zmiany są ważniejsze dla obrazu aktualnej sytuacji, a różnicę cen wobec poprzedniego zestawienia można łatwo uzyskać porównując ceny z dwóch kolejnych edycji raportów.
Przedstawiane w poprzednich zestawieniach przebiegi wahań średniej ceny pojawią się ponownie, gdy liczba notowań będzie na tyle duża, że będzie pozwalała i uzasadniała sporządzenie wykresów dla przebiegów średnich cen wycieczek.
2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz pierwszy w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie zimowym 2017/18 definiowanym jako trzeci tydzień stycznia 2018 roku (15.01-
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami w okresie 15-
Zmiany cen wycieczek jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka
2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w okresie pierwszego tygodnia ferii zimowych dla województwa mazowieckiego w latach 2017 (okres 13-
Niższe niż przed rokiem ceny mogą być efektem nałożenia się kilku czynników, a mianowicie niższych cen na kierunkach egipskich -
Spadek cen wycieczek rok do roku ma miejsce pomimo faktu, że czynniki o charakterze kosztotwórczym wpływają obecnie w zauważalnym stopniu w kierunku ich wzrostu. Ceny paliwa lotniczego wynosiły w ubiegłym tygodniu 2,41 zł/litr wobec 2,12 zł/litr przed rokiem, czyli wzrastały o blisko 14 procent, natomiast złoty w relacji rok do roku umocnił się wobec amerykańskiego dolara i euro jedynie o średnio około 1 procent. W rezultacie ich wspólny wpływ na średni wzrost kosztów cen wycieczek wyniósł w przybliżeniu 30-
Spośród dwóch najważniejszych kierunków zimowych kierunkiem (nie licząc egzotyki jako całości), który wykazał większy spadek cen rok do roku jest obecnie Egipt, gdzie ceny obniżyły się wobec poziomu z sezonu 2016/17 o średnio 207 złotych, podczas gdy przed rokiem spadły one o 13 złotych, a przed dwoma laty wzrosły o 152 złote. Inaczej niż było to w sezonie letnim, zdecydowanie tańszy był Synaj
Równo przed rokiem pisaliśmy – „W nieodległej przyszłości korzystnemu kształtowaniu się cen Egiptu może pomóc kolejna dewaluacja miejscowej waluty (poprzednia miała miejsce 13 marca 2016), która staje się stopniowo coraz bardziej prawdopodobna i powinna otworzyć możliwości obniżek cen oraz poprawy konkurencyjności Egiptu jako celu wyjazdów turystycznych”. Pogląd ten sprawdził się w zupełności zarówno odnośnie zapowiadanej dewaluacji (została przeprowadzona 3 listopada 2016), jak również odnośnie kształtowania się późniejszych cen kierunków egipskich, który został rynkowym liderem obniżek cen wycieczek.
Nieco mniejszy spadek cen odnotowały Wyspy Kanaryjskie gdzie ceny obniżyły się rok do roku o średnio 129 złotych, a w dwóch wcześniejszych sezonach notowano zwyżki średnich cen o odpowiednio 118 i 119 złotych. Spośród wysp na tym kierunku największe roczne spadki cen wykazuje obecnie Fuerteventura – o 234 złote, która przed rokiem drożała najbardziej, a najmniej przeceniona została Gran Canaria – o średnio 55 złotych, która przed rokiem była jedyną wyspą, jaka oparła się wzrostom. Oznacza to sytuację z grubsza odwrotną od odnotowywanej w ubiegłym sezonie, która z kolei była również odwrotnym odbiciem zmian cen w sezonie 2015/16, czyli sprzed 2 lat.
Z mniejszych kierunków zdecydowanie tańszy niż przed rokiem jest teraz Cypr – o 541 złotych, w mniejszym stopniu Malta i Portugalia – o 252 i 195 złotych, natomiast nieznacznie rok do roku wzrosły ceny wycieczek do Maroka – o 4 złote.
Jak było już zaznaczane wcześniej, na spadki cen Cypru i Malty znaczny wpływ wywiera obniżka cen przelotów w tanich liniach (LCC) obserwowana ostatnio na obu tych kierunkach.
Sytuację w zakresie zmian cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka
3. W obecnym zestawieniu wyraźnie największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazuje oferta biura Itaka – tańsza rok do roku o około blisko 400 złotych. Istotnie mniej kosztowne są również oferty biur Coral Travel Wezyr Holidays i TUI Poland – tańsze o około 310 i 250 złotych. Oferty innych biur są przecenione, albo w granicach zbliżonych do średniej (obecnie 193 złote) – Net Holiday oraz Sun & Fun, albo wycenione pomiędzy minus 50 i plus 150 złotych wobec ich ofert z roku ubiegłego.
W tym, co ma jednak dla turystów największe znaczenie, a zatem w bezwzględnym poziomie bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 11 zimowych destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to pozycję współlidera utrzymało Exim Tours (12 ofert) – przed rokiem 13 takich ofert, natomiast biurami, które istotnie poprawiły swoją pozycję są TUI Poland oraz Itaka (też 12 oraz 11 ofert) – przed rokiem odpowiednio 4 i 8 takich ofert.
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej
1. W ostatnim tygodniu w liniach Ryanair dla przelotów na kierunkach turystycznych na okres wylotów w pierwszym tygodniu ferii zimowych (15-
Ceny w liniach Wizzair tym razem wzrosły o 36 złotych z 437 do 473 złotych (poprzednio spadły o 43 złote). Największe zwyżki cen odnotowały przeloty z Katowic do Lizbony i na Cypr – o 145 i 120 złotych, a zniżki też z Katowic na Lanzarote i do Barcelony -
W porównaniach rok do roku w liniach Ryanair średnie ceny na kierunkach turystycznych ogółem są obecnie umiarkowanie niższe od cen sprzed roku
Zdecydowanie niższe niż przed rokiem są natomiast ceny w liniach Wizzair, które obniżyły się o średnio 311 złotych, z 820 do 509 złotych, czyli o prawie 38 procent (przed rokiem wzrastały o 31 procent). Najbardziej istotny spadek wykazały ceny przelotów z Katowic na Teneryfę i z Warszawy do Barcelony – o 1100 i 752 złote, a wzrosły też z Warszawy do Bari – o średnio 40 złotych.
Ewolucje cen przelotów tanimi liniami podajemy również po to, aby przedstawić czytelnikom jak znacząca jest ich skala, która później przekłada się na mocno zmienną efektywność wyjazdów opieranych o przeloty tanimi liniami, aranżowanych przez biura agencyjne dla klientów lub przez turystów samodzielnie.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).
Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.
Link do aktualnej Analizy Cen -