Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
7.05.2018 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2018. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 6-
I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej
Raport z systemu MerlinX chwilowo odwołany
W minionym tygodniu autorzy raportów z systemu MerlinX powiadomili, że z powodu majówki kolejny raport ukaże się tydzień później niż zwykle.
W tej sytuacji można skorzystać ze statystyk portalu wakacje.pl, z których pośrednio wynika dość znaczny spadek sprzedaży wycieczek podczas tegorocznej majówki, który w porównaniu z tygodniem poprzedzającym można oszacować na ponad 35 proc. Jest to więcej niż spadek o około 1/4 odnotowany w ubiegłym roku w raportach z systemu MerlinX. Danych tych nie można jednak bezpośrednio porównywać, gdyż skład touroperatorów w obu statystykach jest różny. Dla przykładu raporty z MerlinX nie uwzględniają lub prawie nie uwzględniają sprzedaży biur TUI Poland i Rainbow, a statystyki portalu Wakacje.pl części sprzedaży biura Itaka dokonywanej w kanałach własnych.
Majówkowy tydzień przyniósł drugą fazę zwyżek cen wycieczek
Tak jak można było przypuszczać w związku z specyfiką tegorocznej majówki, pierwszy tydzień maja przyniósł drugą falę wzrostów cen wycieczek, a łączna dwutygodniowa zmiana (ostatni tydzień kwietnia i pierwszy tydzień maja) wyniosła +76 złotych, czyli właściwie tyle samo, co przed rokiem (+77 złotych).
Pomimo pewnej tendencji spadkowej trwającej, jak już wcześniej zaznaczano z małymi wyjątkami od połowy stycznia, generalnie sprzedaż wycieczek i jej dynamika pozostają na dobrym poziomie, a koniunktura w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej powinna zadowalać większość organizatorów. Ich zmartwieniem może jednak być sprzedaż bieżąca, która na dużej części kierunków przebiega po wyraźnie niższych cenach niż miało to miejsce przed rokiem. Do nielicznych wyjątków należy Turecka Riwiera, która cieszy się w tym sezonie dużym wzięciem klientów, zwłaszcza w odniesieniu do nieco niedostatecznego poziomu podaży tego kierunku.
Wyjazdy w niskim sezonie pod cenową presją ze strony LCC
Jedną z przyczyn niższych cen jest wzrastająca konkurencja ze strony wyjazdów organizowanych samodzielnie w oparciu o przeloty tzw. tanimi liniami (LCC). W wysokim sezonie nie odgrywają one na razie większej roli, ale w sezonie niskim stają się dla touroperatorów coraz bardziej dokuczliwe. Wynika to z prostego faktu, że większość siatki przelotów LCC w sezonie letnim ma charakter stały (zwłaszcza w Ryanair) i jako taka jest skutecznie i prawie całkowicie wypełniana przez formuły automatycznie zarządzające procesem sprzedaży, a głównym czynnikiem regulacyjnym jest cena. W zestawieniu z niższymi w niskim sezonie stawkami w hotelach powoduje to silną konkurencję cenową samodzielnie aranżowanych wyjazdów, którą organizatorzy turystyki muszą brać pod uwagę.
Problem ten stopniowo narasta i będzie narastał w kolejnych sezonach, chyba że organizatorzy turystyki znajdą w tym względzie jakieś skuteczne antidotum. Uciążliwość tej kwestii może gwałtownie wzrosnąć w przypadku osłabienia koniunktury w turystyce wyjazdowej, a zwłaszcza ogólnej koniunktury w gospodarkach UE, która odbije się negatywnie na wielkości paneuropejskich pasażerskich przewozów lotniczych.
Ostatni tydzień w statystykach sieci Wakacje.pl
Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w branży sieci Wakacje.pl., tym bardziej, że systematycznie zwiększa ona w niej swój udział, czyli w konsekwencji coraz dokładniej oddaje aktualną i historyczną sytuację na rynku turystycznym.
Zmiany w okresie ostatniego tygodnia -
Kolejny raz przedstawiamy zmiany udziałów skumulowanych najważniejszych kierunków dla polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej w poszczególnych tygodniach w postaci wykresów z krótkim komentarzem dotyczącym ostatniego okresu ich przebiegu. Początek wykresów rozpoczyna się w pierwszym tygodniu grudnia, gdyż październik i listopad cechowały się jeszcze dość dużą niestabilnością związaną z wprowadzaniem bądź stopniowym uzupełnianiem ofert przez niektórych touroperatorów. Dla celów większej przejrzystości podzielono kierunki na dwie grupy według przybliżonego kryterium najważniejszych kierunków „wschodnich” i pozostałych.
Historyczny przebieg wykresów pozwala zorientować się w spadkach i wzrostach bieżącego znaczenia danego kierunku w ogólnej sprzedaży rynkowej, która w dużej mierze jest powiązana ze zmianami jego relatywnej atrakcyjności cenowej
Poniżej przedstawiono krótkie zestawienie zmian wielkości udziałów rynkowych poszczególnych kierunków w ostatnim tygodniu wraz z krótkimi komentarzami:
Grecja: wzrost o 0,56% -
Hiszpania: wzrost o 0,11% -
Albania: wzrost o 0,03% -
Egipt: bez zmian: -
Tunezja: spadek o 0,06% -
Bułgaria: spadek o 0,23% -
Turcja: spadek o 0,37% -
Z mniej istotnych kierunków warto zwrócić uwagę na Cypr, który od początku roku praktycznie nieprzerwanie zwiększał udział w rynku lata 2018, choć w pierwszych dwóch tygodniach kwietnia nieznacznie tracił prawdopodobnie w związku ze znacznym skokiem cen w górę. W ostatnich trzech tygodniach przy korzystniejszych już cenach kierunek ten powrócił do wzrostów. W okresie od pierwszego tygodnia stycznia udział Cypru wzrósł już o znacznie ponad połowę, a mianowicie z 1,6 do 2,78 procent.
Plus: Nowa edycja prognoz ekonomicznych Komisji Europejskiej
W ostatni czwartek poznaliśmy nową edycję prognoz ekonomicznych KE dotyczących wszystkich krajów członkowskich Unii oraz niektórych innych, których gospodarki są kluczowe dla świata i dla naszego kontynentu. Są one publikowane obecnie dwa razy w roku (wcześniej było to trzy razy) na początku maja i listopada. W większości naszych mediów przeszły one bez większego echa, co łatwo daje się wytłumaczyć prostym faktem, że są one dla naszego kraju bardzo pozytywne.
Większość istotnych parametrów prognozowanych na 2018 rok zmieniono w nich istotnie na korzyść dla Polski, w tym prognozowane tempo wzrostu PKB z 3,7 do 4,2 procent, czyli o 0,5 procent na plus. Warto przy tym zaznaczyć, że oprócz rajów podatkowych, w których monstrualne nieraz tempa wzrostu wynikają po prostu z rejestracji tam działalności nowych podmiotów, większą poprawę zanotowały jedynie Słowenia – o 0,7 procent, USA – o 0,6 procent, a taką samą (czyli o 0,5 procent) odnotowała Estonia.
Dla koniunktury w turystyce wyjazdowej daleko ważniejsze są jednak nie tyle przyrosty PKB, produkcji, czy eksportu, ale wzrost wynagrodzeń, a zwłaszcza wynagrodzeń realnych. I właśnie w tym zakresie KE dokonała (w końcu) niemal rewolucji.
Komisja Europejska przeorientowuje poglądy w kwestii polskich wynagrodzeń
Jak dotąd eksperci Komisji byli dość wstrzemięźliwi w prognozowaniu wzrostu wynagrodzeń w polskiej gospodarce, w czym utwierdzały ich zapewne materiały polskiego rządu, który z sobie tylko znanych względów bronił na ponadnarodowych forach ekonomicznych zupełnie już nierealnych tez o projektowanym równie nierealnie niskim wzroście wynagrodzeń. Budził tym przez jakiś czas nawet pewien podziw (np. ”jesteśmy pod wrażeniem procesu tłumienia wzrostu wynagrodzeń w Polsce” – Financial Times). Problem w tym, że prognozy mogą być w jakimś stopniu elastyczne i nie oddawać w pełni realnej rzeczywistości, ale nie powinny się też od niej zupełnie odrywać. Eksperci Komisji już w przedostatniej edycji prognoz (z listopada 2017) wykazali pewien rozmach prognozując dynamikę wzrostu wynagrodzeń realnych w Polsce w 2018 roku na poziomie równo o połowę wyższym od oficjalnych prognoz rządowych.
Tym razem postanowili ów rozmach znacznie zwiększyć -
Z wiceoutsidera na … wicelidera wzrostu realnych wynagrodzeń w regionie
Jeszcze ciekawsze konkluzje wynikają z porównania naszej sytuacji (prognozowanej na 2018 rok) z krajami naszego regionu. Otóż w najnowszych prognozach mamy być prawie … liderem wśród państw Unii w regionie Europy środkowo-
Dla przypomnienia jeszcze pół roku temu w edycji listopadowej byliśmy prawie … outsiderem, który wyprzedzał jedynie Republikę Czeską, a rok temu w maju również prawie outsiderem, który wyprzedał ich sąsiada, czyli Słowację.
Dobrze, że ktoś w końcu zdecydował się na instytucjonalne urealnienie zupełnie nierealnych rządowych prognoz w tak ważnej dla planowania i obywateli kwestii, albowiem NBP i RPP czyniły to dotąd z taką jakąś jakby nieśmiałością, czyli na tzw. pół gwizdka.
To, że oficjalne prognozy rządowe i założenia budżetowe dotyczące wzrostu wynagrodzeń w Polsce, w tym realnych, są zupełnie oderwane od tzw. realnej rzeczywistości pisaliśmy w naszych materiałach już od przeszło roku i to wielokrotnie. Miło, że ktoś w końcu podzielił ten pogląd, tym bardziej, że dane Komisji Europejskiej są mniej więcej zgodne w tej kwestii z poglądami naszego Instytutu z przełomu tego i poprzedniego roku.
To, że istnieje poważne prawdopodobieństwo takiego tempa wzrostu płac realnych to bardzo dobra wiadomość dla branży turystyki wyjazdowej, a zwłaszcza w zestawieniu z bardzo korzystnymi trendami ewolucji wskaźników optymizmu konsumenckiego oraz wskaźników z nimi skorelowanych.
Do kwestii wskaźników nastrojów konsumenckich i ich wpływu na koniunkturę w turystyce wyjazdowej powrócimy szerzej prawdopodobnie w materiale przyszłotygodniowym, a szerzej do problematyki wynagrodzeń za dwa lub trzy tygodnie.
Przed tygodniem poznaliśmy nowe sprawozdania roczne jedynego polskiego touroperatora notowanego na warszawskiej GPW (notowany od marca na GPW Novaturas jest touroperatorem litewskim) w tym sprawozdania zarządu z działalności Rainbow Tours w ujęciu zarówno jednostkowym, jak i skonsolidowanym (Grupy Kapitałowej).
Sprawozdania te zawierają nowe blisko 40-
Oba rozdziały zawierają całe spektrum informacji starannie opracowanych i przekazanych w przystępnej i czytelnej graficznie formie. Całość sprawia bardzo pozytywne wrażenie i przywodzi na myśl poziom raportowania znany z raportów Koncernu TUI Group, choć oczywiście w mniejszej niż tam objętości (około czterokrotnie). Sprawozdania i najważniejsze spośród zawartych tam informacji zostaną omówione przez nas w oddzielnym materiale(ach) w kontekście omawiania bieżącej sytuacji oraz perspektyw organizatora, co staje się o tyle istotne, że w chwili obecnej staje się on -
Plus dla turystyki w tym wypadku polega na tym, że w morzu na ogół słabej jakościowo i często chaotycznej informacji o branży i jej najważniejszych zagadnieniach mamy staranny dokument wysokiej jakości, który nie odbiega jakością przekazu od dobrych wzorców zagranicznych, a zdecydowanie przewyższa przeciętną, z jaką mamy do czynienia w praktyce polskiego rynku kapitałowego. Tej jakości sprawozdania i staranne zawarte tam treści bez żadnej wątpliwości działają na plus branży turystycznej i podnoszą zarówno jej wartość jak i szeroko pojęty biznesowy prestiż.
II. Istotne kwestie z zakresu cen imprez turystycznych
1. Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen imprez turystycznych w postaci mapek, które w naszej intencji mają pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Począwszy od 22 stycznia zestawienia obejmują jedynie sezon lato 2018, podczas gdy wcześniej były one sporządzane naprzemiennie dla zimy i lata.
2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz dwudziesty pierwszy w tym sezonie i piętnasty w tym roku kalendarzowym porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2018 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (06.08-
Należy zaznaczyć, że przedstawione bieżące porównania i zestawienia są dostatecznie reprezentatywne gdyż bierze w nich udział ponad 3690 hoteli (w pierwszym i drugim zestawieniu było to jedynie 2530 i 1480 hoteli) i występują w nich pełne oferty wszystkich kluczowych dla polskiego rynku touroperatorów.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 57 złotych (poprzednio wzrosły o 37 złotych, wcześniej spadły o 5 złotych i wzrosły o 4 i 75 złotych, a jeszcze wcześniej spadły o 1 i 31 złotych). Największe zwyżki cen zanotowano w ostatnim tygodniu w Portugalii
Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie
Wykres obejmuje przebieg zmian cen na pięciu najważniejszych kierunkach w polskiej letniej turystyce wyjazdowej, które są też często przedstawiane w kontekstach sprzedażowych na wykresach bazujących na danych Wakacji.pl.
Miniony tydzień przyniósł, wzrosty cen bliskie przeciętnej (+57 złotych) w Grecji, Bułgarii i Turcji (o 53, 54 i 57 złotych), wyraźnie wyższe od przeciętnej na kierunkach egipskich (o 101 złotych), a w tyle pozostał wzrost cen wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie (o 9 złotych), co może mieć związek z tamtejszym istotnym wzrostem cen już w kilku wcześniejszych tygodniach. Warto też zwrócić uwagę na zbliżenie się średnich cen w Egipcie do cen w Bułgarii, co może pomóc tej ostatniej w poprawie nieco kulejącego w ostatnich tygodniach tempa sprzedaży.
Ósme z rzędu, tym razem znaczące zwyżki cen (o aż 128 złotych) miały też miejsce w cieszącej się w tym sezonie nawrotem popularności Tunezji, ale należy też pamiętać, że po zakończeniu pierwszego kwartału średnie ceny podniosły się tam jednorazowo aż o 116 złotych, a w rachunku skumulowanym, aż o prawie 300 złotych. Seria zwyżek zahamowała wzrost udziału tego kierunku w rynku lata 2018, który spada po raz pierwszy od końca stycznia już trzeci tydzień z rzędu.
2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w okresie pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2018 pokazuje, że bieżąca średnia cena wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu była wyższa o 20 złotych (poprzednio ceny były wyższe o 6 złotych, wcześniej były niższe o 62, 44, 27, 47, 55, 3, 10, 15 i 1 złoty, a jeszcze wcześniej przejściowo wyższe o 14 i 42 złote i niższe o 7, 34, 32, 39, 71, 9, 18, 49 i 28 złotych). Przed rokiem, czyli w pierwszym tygodniu maja 2017, średnia cena w porównaniu rok do roku była wyższa o 160 złotych.
Po raz pierwszy w tym sezonie czynniki o charakterze kosztotwórczym miały dodatni wpływ na ceny wycieczek. Cena paliwa lotniczego była już wyraźnie wyższa niż przed rokiem (2,71 wobec 2,26 zł/litr, czyli o 19,9 procent) i której wpływu nie zdołał już zrekompensować działający w przeciwnym kierunku nieco silniejszy złoty, który w skali 12 miesięcy umocnił się dla rozliczeń turystycznych o około 0,8 procent. W rezultacie po raz pierwszy czynniki zmian cen paliwa i kursów złotego liczone łącznie działały w kierunku podwyższania średniego poziomu kosztów wycieczek o około 45-
Warto zauważyć, że od kilku tygodni zmiana średnich cen wycieczek zaczęła w lepszym przybliżeniu niż w okresach wcześniejszych odzwierciedlać teoretyczny wpływ wymienionych czynników, co można w jakiejś mierze tłumaczyć lepszą równowagą pomiędzy bieżącym popytem na imprezy turystyczne, a oczekiwaniami wiodących organizatorów w tej kwestii.
Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian cen rok do roku na najważniejszych kierunkach obrazuje zamieszczone poniżej zestawienie
Na wykresie widoczne jest dalsze pozostawanie Turcji na pozycji lidera wzrostów cen wycieczek rok do roku. Nie jest to jednak już jedyny z wiodących kierunków, który jest bardziej kosztowny niż w sezonie poprzednim, gdyż dołączyła do niej po ostatnich zwyżkach cen notująca ostatnio wyraźne ożywienie sprzedaży Grecja. Pozostałe wiodące kierunki są obecnie nadal mniej kosztowne niż przed rokiem. W szczególności dotyczy to kierunków egipskich i kanaryjskich, a te ostatnie w minionym tygodniu stały się nawet liderem zniżek średnich cen wycieczek w porównaniach rok do roku.
Z mniejszych kierunków zdecydowanie wyższe ceny notowano w Portugalii – o 408 złotych, mniej znaczące wzrosty miały miejsce na Malcie, Cyprze i Majorce -
3. W obecnym zestawieniu wśród dużych i średnich organizatorów największe spadki średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wykazują oferty biur Coral Travel Wezyr, Neckermann Polska (bardzo kosztowne przed rokiem) oraz TUI Poland, w których są one niższe
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to po ostatnich uzupełniających korektach cen w górę poczynionych przez wielu touroperatorów na pozycję lidera wróciło biuro Itaka (23 oferty) wyprzedzając biura Exim Tours i Coral Travel Wezyr (po 22 oferty) oraz biuro TUI Poland (19 ofert). Najwięcej ofert na niższych i średnich półkach cenowych (3* i 4*) mają obecnie biura Exim Tours, Coral Travel Wezyr i TUI Poland, a pozycję zdecydowanego lidera w ofercie premium (5*) znów zajmuje biur Itaka.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponuje obecnie Coral Travel Wezyr -
4. Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy, w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach
W obecnym zestawieniu skład czołówki zestawienia pozostał prawie identyczny, a jedyną zmianą było wejście do pierwszej siódemki biura Net Holiday w miejsce biura Sun & Fun. Po ostatnich korektach cen w górę nastąpiło też odwrócenie kolejności pierwszej dwójki, a na piątą pozycję awansowało biuro Itaka przesuwając w dół tabeli biuro TUI Poland.
Dla porównania przedstawiono też adekwatny obraz sytuacji sprzed roku, który różni się od obecnego głównie bardzo wysoką pozycją biura Net Holiday. Jak już wiele razy zaznaczaliśmy przez większość poprzedniego sezonu na czele tabel dotyczących szczytu sezonu wakacyjnego niemal niezmiennie królowały (w różnej kolejności) biura Itaka i Grecos Holiday, ale wysokie pozycje często zajmowały również biura Coral Travel Wezyr Holidays oraz Net Holiday, co kolejny raz bardzo dobrze uwidocznia także poniższe zestawienie
Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące i rosnące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).
Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):